„Nocturnal Animals“/„Animale de noapte“: realista Susan Morrow cade în capcana unei ficțiuni

Susan Morrow își reconsideră prezentul, trecutul și, speră ea, viitorul, prin intermediul unui text de ficțiune.

Dacă sindromul Stendhal presupune amețeală, confuzie și chiar halucinații atunci când un individ privește o operă de artă sau prea multe opere de artă aflate într-un singur spațiu, în cazul lui Susan Morrow (Amy Adams), lucrurile stau exact pe dos. Este atât de obișnuită cu tablourile și instalațiile de artă din galeria pe care o conduce, încât nu le mai vede. Și nu numai că nu le mai vede, le detestă. De ce nu mai are Susan Morrow nici o tresărire în fața unei picturi?

Ar fi absurd pe de altă parte să-i ceri unui dealer de artă să se entuziasmeze până la leșin în raport cu un obiect de pe urma caruia scoate bani. Starea de confuzie și de amețeală au surse mult mai mundane în cazul lui Susan: nu doarme nopțile, nu-l mai simte lângă ea pe Hutton, soțul pentru care a părăsit un bărbat cu ceva timp în urmă și, una peste alta, este răscolită de primirea unui colet care conține o carte dedicată ei.

Este vorba de un roman, Nocturnal Animals, care dă și titlul filmului regizat de Tom Ford. Este scris de primul soț, Edward Sheffield (Jake Gyllenhaal), cu care nu mai luase legătura de patru ani. Neîncrezătoare în talentul lui literar – când erau împreună îi reproșa că scrie prea mult pentru el și prea puțin pentru cel care citește – Susan deschide volumul convinsă mai mult de biletul care îl însoțește. Îl parcurge într-o singură noapte și intră de-a lungul lecturii în… propria-i poveste.

Propria-i poveste se împarte de fapt în două: povestea din prezent (Susan și viața ei alături de Hutton Morrow) și povestea din trecut (Susan și viața ei alături de Edward Sheffield). Mai există și o a treia, cea mai interesantă și mai bine închegată, magnetul care le atrage pe celelalte două, elementul-thriller din întreg: povestea din romanul trimis prin poștă de Edward Sheffield.

Edward nu i-a uitat reproșurile și iată că a scris în sfârșit o carte pentru cea care o citește. Nu a uitat nici de ce a eșuat mariajul lor și nimic din ce l-a făcut să sufere. Alegorizează toată această durere strânsă în timp și o pune în paginile unei scrieri bulversante. Jake Gyllenhall are un dublu rol, este și Edward Sheffield, și Tony Hastings, personajul din text. Împreună cu polițistul Bobby Andes (Michael Shannon), Tony Hastings caută să răzbune teribila întâmplare prin care a trecut în inima unei nopți, pe o stradă în care mașinile de poliție nu opresc nici dacă le faci cu mâna.

Frapantă asemănarea dintre Bobby Andes și Hogaș, polițistul din „Câini“ al lui Bogdan Mirică, interpretat de Gheorghe Visu, cu atât mai mult cu cât ambele filme sunt recente și au fost prezentate la Cannes 2016. Amândoi tușesc convulsiv, sunt în faza de metastază, lucrează la ultimul caz din cariera lor, sunt dispuși să facă dreptate pe orice cale atâta vreme cât nu mai au nimic de pierdut. Un alt detaliu care se vede bine mai este amprenta de designer vestimentar a lui Tom Ford, excelent la acest capitol. Pe partea de regie s-ar fi putut insista. Și, nu în ultimul rând, rolul pe care-l face Jake Gyllenhall, nu neapărat ca scriitor, cât ca om, tată, îndrăgostit, Jake Gyllenhall cel din cartea pe care o citește Susan Morrow și care rămâne, în cele din urmă, un personaj de ficțiune.

Cu Orange Love, ai canalele HBO incluse 3 luni și Smart TV 4K în rate.

3 comentarii pentru “„Nocturnal Animals“/„Animale de noapte“: realista Susan Morrow cade în capcana unei ficțiuni

• Edward plasmeaza prin romanul sau de fictiune trecutul, prezentul si viitorul relatiei sale cu Susan. Totul incepe cu ce ar putut fi o familie fericita, plecata la drum in vacanta. Drumul reprezinta viata insasi, moartea celor doua femei reprezinta modul tragic in care Edward a pierdut-o pe Susan si copilul ce l-ar fi putut avea impreuna. La sfarsitul filmului, Edward il ucide in novela si pe Toni, semn ca nu mai exista in viata reala si in ciuda faptului, Suasan merge sa se intalneasca cu Edward..care nu mai vine..(in film pe la inceput acesta ii spune ca atucni cand iubesti pe cineva nu trebuie sa renunti pentru ca este posibil sa i-l pierzi pentru totdeauna)