„Un artist numit dezastru“: cum un film prost devine un film bun

„Un artist numit dezastru“ a câștigat deja un Glob de Aur, dar mai important e că a readus pe marele ecran un personaj pe cât de ciudat, pe atât de simpatic, cu un nume pe care îți va veni să-l scandezi după vizionare: Tommy!, Tommy!, Tommy!

Dacă ai văzut „The Room“, din 2003, considerat „cel mai bun film prost“ făcut vreodată (da, exact cum ai citit), inevitabil ți-ai pus întrebări de genul: cine e Tommy Wiseau, de unde a avut bani să facă filmul, de ce vorbește așa și cu accentul ăsta, cât de stupid, infantil și de lipsit de logică poate fi. Iar dacă nu ai văzut „The Room“, nu-i bai, în filmul „The Disaster Artist“/ „Un artist numit dezastru“, apar suficiente fragmente încât să ne facem o idee despre ce e vorba în el. Scenele sunt „copiate“ perfect, Tommy Wiseau rămâne la fel de misterios și de ilar, iar marea diferență e că James Franco a făcut, plecând de la un film prost, un film bun.

Pe scurt, în „The Room“, Johnny (Tommy Wiseau) este un bancher logodit cu Lisa. Într-o zi, în mod inexplicabil, Lisa se plictisește de Johnny și decide să îl seducă pe prietenul lui cel mai bun, Mark (Greg Sestero). Din acest punct, nimic nu va mai fi la fel ca înainte. De fapt, nici înainte nimic nu urmează un traseu coerent, scenele sunt lipite aiurea, fără un sens narativ, interpretările sunt slabe, replicile atât de proaste încât devin memorabile. Câteva exemple: „You, you’re just a chicken. Chip-chip-chip-chip-cheep-cheep“, „I did not hit her, it’s not true! It’s bullshit! I did not hit her!“, „Oh hi, Mark“. „The Room“ este scris, produs și regizat de Tommy Wiseau și îl are în rol principal tot pe Wiseau. A devenit un clasic al filmelor proaste, o dramă cu efecte comice, deși Wiseau nu și-a propus asta (ce și-a propus numai el știe, iată un alt mister).

După 10 ani de la „succesul“ filmului, Sestero a scris o carte plecând de la „The Room“, volum numit „The Disaster Artist“ – o cronologie a experienței din film și a colaborării cu enigmaticul regizor Tommy Wiseau. Volumul a fost primit pozitiv de critici și a devenit rapid un bestseller. În 2014, deja se afla ca opțiune de scenariu pentru un viitor lungmetraj. James Franco s-a inspirat din acest bestseller și a regizat „The Disaster Artist“/ „Un artist numit dezastru“. Că i-a reușit, nu încape îndoială, chiar dacă a luat Globul de aur pentru interpretare, și nu pentru regie (îl joacă pe Tommy Wiseau, Globul de aur pentru cel mai bun regizor a mers la Guillermo del Toro).

„The Disaster Artist“/ „Un artist numit dezastru“ este o poveste reală și tragicomică deopotrivă, unde Wiseau este văzut ca un outsider al industriei cinematografice, al cărui vis a fost dintotdeauna acela de a fi acceptat de industria hollywood-iană ca un veritabil realizator de film. Filmul mai e și un tribut adus prieteniei, libertăţii de exprimare artistice şi visurilor aparent imposibile devenite reale. Personalitatea regizorului și actorului Tommy Wiseau din „The Room“ este atât de bine conservată, încât și acum pleci din sala de cinema cu întrebări de genul cine e Tommy Wiseaude unde a avut bani să facă filmulde ce vorbește așa și cu accentul ăstacât de stupidinfantil și de lipsit de logică poate fi.

Întâlnirea dintre protagoniști le va schimba amândurora destinul. Se cunosc în timpul unei lecții de actorie, când Wiseau îi atrage pe loc atenția lui Sestero (Dave Franco). Este fascinat de felul în care Wiseau spune „Stella!“, țipând și zvârcolindu-se pe jos. Devin prieteni suspect de rapid, pleacă împreună în Los Angeles, unde le vine ideea să realizeze propriul film. De-aici înainte, povestea intră pe panta unui umor exploziv.

James Franco îl interpretează atât de bine pe Wiseau, încât pare să fi lucrat o viață întreagă la acest rol: de la prezența fizică până la temperament, intră perfect în pielea personajului și, mai mult decât atât, îl umanizează. Exprimarea eliptică, ochii reptilieni, accentul ciudat, coama de păr negru sunt notele lui distincte, îi compun o personalitate amuzantă, îl fac plăcut, nu respingător. E trist să ai sentimente de milă față de cineva, chiar și într-un film, dar față de Tommy Wiseau încerci și așa ceva. Wiseau crede orbește în Sestero și e clar că tot ceea ce face este în numele prieteniei necondiționate. Însă Sestero, deși „frumușelul“ din film, tipul deștept și de succes, oricât de deranjat pare deseori de ieșirile nababului său, uită uneori prea ușor un lucru: dacă nu era Wiseau, nu ajungea în Los Angeles, nu debuta cu un rol principal.

Prin milioanele de dolari pe care Wiseau le cheltuiește (de multe ori inutil, veți vedea) pentru a realiza un film, regizorul James Franco satirizează Hollywoodul și, pe de altă parte, subliniază o idee: un vis, oricât de ridicol ți-ar părea, urmează-l! Scenele din „The Room“, recreate în „Un artist numit dezastru“ sunt bijuterii, distribuția excelentă (este prima dată când frații Franco apar într-un film împreună), regia și scenariul coerente, dar mai presus de toate, efectul în sala de cinema garantat comică. „Un artist numit dezastru“ este în cinematografe și vă așteaptă să-l vedeți!

Află mai multe despre Tommy Wiseau și Greg Sestero!