Filmul „Loveless“/ „Fără iubire“: unde dragoste nu e, nimic nu e

Dacă dragostea pentru copii poate avea un potenţial emoţionant în realizarea unui film, Andrey Zvyagintsev pleacă exact de la reversul ei și construiește un film sfâşietor.

Zenya şi Boris sunt în divorţ şi, pe lângă handicapul situaţiei în sine – nimeni nu trece relaxat printr-o despărţire – au de-a face cu o nouă „confruntare“: singurul lor copil, Alyosha, dispare. În cazul de faţă, dispariţia unui copil este folosită pentru a adânci şi mai mult ruptura dintre doi aproape foşti soţi şi, apoi, pentru a scoate din ura unuia faţă de altul o ură şi mai mare: cea pentru copil.

Nici o vorbă de alint pentru Alyosha, nici o urmă de tandreţe. I se spune pramatie, este luat în râs dacă plânge, pe motiv că nu este bărbat. Zenya proiectează în el până şi imaginea lui Boris: cu cât creşte, cu atât fiul ei începe să miroasă ca taică-su. Un alt motiv să-l deteste.

Lipsa de iubire este congenitală în „Loveless“, iar interpretarea Maryanei Spivak (Zhenya) o susține excelent. De la tonul vocii, la mimică şi comportament, actriţa face din Zenya un personaj greu de uitat. Protagonista stârneşte emoţii atât de intens negative, încât pare să nu lase loc nici unei şanse de a fi înţeleasă, chiar dacă a avut o copilărie tristă, o mamă tiranică, o sarcină nedorită şi multe promisiuni neîmplinite din partea lui Boris. Păcatul ei major constă în lipsa de maturizare. Nimic din ceea ce i s-a întâmplat nu a adus şi ceva bun în viaţa ei. Un exemplu ar fi faptul că reiterează comportamentul propriei mame în relaţia cu fiul, că duce mai departe ura.

Filmul „Loveless“/ „Fără iubire“
Alyosha (Matvey Novikov)

Copilul Alyosha este ca o cutie neagră a unei căsnicii eşuate. Prin termenii folosiţi de părinţi, când îl descriu pe băiat autorităţilor pentru a fi dat în urmărire, Boris şi Zenya se caracterizează de fapt pe ei înşişi, doi oameni aflaţi într-un permanent conflict deschis, o mamă şi un tată născuţi sub o stea a prăbuşirii. Iar când Alyosha nu mai e de găsit, este incert să spunem că protagoniștii ar avea mustrări de conștiință ori că suferă. Zhenya și Boris se simt mai curând frustrați pentru că le-au scăpat lucrurile de sub control și că un element neglijabil, cum este fiul lor, le-a jucat o festă.

Negativismul se proiectează şi asupra contextului în filmul „Loveless“. Andrey Zvyagintsev ne prezintă o Rusie tensionată, rece, la fel de lipsită de iubire ca personajul central: la radio se fac scenarii apocaliptice, este vremea depresiilor pentru că e toamnă, la TV sunt difuzate ştiri cu ucrainienii rămaşi fără acoperiş din cauza războiului. Lumea este din ce în ce mai scindată, social şi religios, contrastele, radicale: atmosfera burgheză din casa iubitului Zenyei este în antiteză cu casa părăginită unde locuieşte mama Zenyei sau cu apartamentul înghesuit al iubitei lui Boris. Da, cei doi au deja vieţi paralele, iată un alt detaliu care rupe orice cale de comunicare între ei.

Dar iubirea pentru cinema a lui Andrey Zvyagintsev răzbună tristeţea copleşitoare cu care rămâi după film, foarte bine susţinută de scenariu. Camera se metamorfozează într-un ochi însufleţit, care simte nevoia să ofteze, să ia o pauză de la scenele încordate: după episoadele conflictuale, se apropie încet, ca şi când ar căuta o evadare, o salvare, asupra unei ferestre. De-aici, aproape întotdeauna, răzbate lumina. Spectatorul este aşteptat de un peisaj nins, de căderea liniştitoare a fulgilor, semn că vremea îşi continuă mersul ei firesc, semn că în fiecare rău există şi ceva bun.

Cu Orange Love, ai canalele HBO incluse 3 luni și Smart TV 4K în rate.