Filme

Todd Haynes, despre „Carol“: „Am vrut să traduc în film impresiile tactile din carte“

Thérèse Belivet (Rooney Mara) şi Carol Aird (Cate Blanchett) trăiesc o poveste de dragoste tabu la începutul anilor ’50.

Rooney Mara a câştigat, la Cannes 2015, premiul de interpretare pentru rolul din „Carol“, regizat de Todd Haynes. O joacă pe Thérèse Belivet, angajată într-un magazin de jucării, care face o pasiune bruscă pentru o femeie mai în vârstă. „Carol“ rulează în seara asta la Cinema Elvira Popescu, de la ora 19.00.

Regizorul Todd Haynes a acordat un interviu publicaţiei „Positif“, revistă de cinema franceză (numărul 659/ianuarie 2016), în care vorbeşte despre participarea lui la acest proiect – cum a aflat de el, cum s-a documentat, ce a păstrat din cartea după care s-a făcut ecranizarea şi ce a adus nou.


Filmul este o adaptare după un roman semnat de Patricia Highsmith.
Cartea se numeşte „The Price of Salt“, este al doilea roman publicat de scriitoare şi a fost semnat cu pseudonimul Claire Morgan. În 1990, după 38 de ani de la prima ediţie, a fost republicat, cu titlul „Carol“ şi cu semnătura reală a autoarei.

Nu sunt sigur, dar cred că există o referinţă în carte. <<Sarea>>  ar semnifica savoarea vieţii şi a experienţei. Cu alte cuvinte, ar fi vorba despre preţul pe care îl plăteşti pentru a gusta din această savoare. (Todd Haynes, despre titlul romanului)

Todd Haynes a aflat de acest proiect de la costumiera Sandy Powell.
Sandy Powell a cumpărat cartea dintr-un aeroport, a citit-o în avion şi i-a vorbit despre ea lui Elizabeth Karlsen (producător). I-a spus ce film extraordinar ar ieşi, iar Karlsen i-a răspuns că ştie, pentru că deţine deja drepturile. În 2012 s-a întâlnit cu Todd Haynes şi au început să povestească despre proiectele lor şi despre faptul că ar putea lucra la un film produs de Karlsen, cu Cate Blanchet în distribuţie. Atunci a aflat Haynes despre „Carol“. Un an mai târziu, a citit şi romanul.

M-a uimit faptul că era singura carte a Patriciei Highsmith care nu vorbea despre criminalitate, în pofida faptului că există un revolver şi o relaţie împotriva legii.

Dubla perspectivă  – amprenta pe care a dat-o regizorul, filmului
Odată implicat în proiect, cea mai mare schimbare pe care a adus-o Todd Haynes a fost dubla perspectivă. Dacă romanul este scris din prisma lui Thérèse, în film se pune accent pe ambele viziuni. Cu alte cuvinte, Carol nu este neglijată.

Uitându-mă la nenumăratele poveşti de dragoste din cinematografie, mi-am dat seama cât de important este punctul de vedere în naraţiunea filmică. Suntem, de exemplu, de prea multe ori de partea celui slab, a celui vulnerabil.

Pentru a reda atmosfera începutului de ani ’50, regizorul a avut ca referinţe filme şi fotografi din epocă.
În afară de reperele vizuale –  Une place au soleil/ A Place in The Sun, Une femme cherche son destin/ Now, Voyager – Todd Haynes a făcut şi o documentare foto a artiştilor de la începutul anilor ’50. L-au influenţat Saul Leiter, Helen Levitt, Ruth Orkin, Esther Bubley şi Vivian Maier. Mai mult, fotografiile pe care le realizează Thérèse Belivet sunt chiar din anii ’50 şi aparţin mentorului lui Ed Lachman (fotograful de platou), profesor la Universitatea din Ohio. Imaginile nu au fost publicate până la folosirea lor în „Carol“.

Cu Orange Love, ai canalele HBO incluse 3 luni și Smart TV 4K în rate.

Cromatica hainelor lui Carol a rămas fidelă textului original (a lui Highsmith).
Nuanţele maro, ocru, textura portofelului şi a materialelor în general, asupra cărora insistă scriitoarea, au fost păstrate şi în paleta cromatică a hainelor din film. „Am vrut să traduc în film aceste impresii tactile. În ciuda unui buget limitat, Sandy (n.r. costumiera) a reuşit să recreeze această lume somptuoasă aproape din nimc“, spune Haynes.

Foto: asia361.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *