„James White“. Emoție pură

Nu e conformist, nu e familist, nu e punctual, nu are un job, nu are o carieră și nu pare să-și dorească nimic din toate astea. Are în schimb o mamă boln avă de cancer în stadiul 4, pe care o iubește enorm.

„Mie mi se pare mai interesant să se vadă că îți vine să plângi, dar te reții. E mai puternic“, a spus Bogdan Dumitrache într-un interviu pentru dinfilme.ro. James White (Christopher Abbott), din lungmetrajul cu același nume, are cel puțin o mie de ocazii să plângă. Numai povestea în sine e un motiv, ați citit-o în primele două rânduri din articol. Dar nu o face. Există o singură răbufnire puternică, lacrimile lui sunt „rezolvate“ în film prin alte moduri. Veți vedea.

„Camera loves James White and James White loves camera“, s-ar putea spune, de la primele cadre. Majoritatea imaginilor cu el în prim plan sunt filmate de la gât în sus, obiectivul îi intră în minte și-n cap, auzim muzica pe care o ascultă, auzim băutura pe care o înghite, o degustăm. E ca și cum Josh Mond ar vrea să ne facă pe noi toți să îl locuim pe James White, pentru a-l înțelege mai bine înainte de a-l judeca mai bine. Pentru că tentația e mare. La început, e imposibil să nu te declari împotriva lui.

De ce nu-și vede de viața lui? De ce nu o lasă pe asistentă să-și facă treaba? De ce se complace în această relație toxică? O mulțime de „de ce“-uri și-un unic răspuns: pentru că James White își iubește mama. Este emoția supremă pe care a mizat Josh Mond încă de când a scris scenariul. Și el a vrut, prin James White, să-și clarifice odată pentru totdeauna dragostea pentru propria-i mamă, care a murit tot de cancer.

Este un film trist, dar un film foarte bun. Inconfortabil pentru cei care se grăbesc să-i judece pe neîmpliniți, nerealizați. Regizorul vizează și această categorie, în afară de cea a suferinzilor de cancer. James White mai este un film rezonabil în privința detaliilor legate de semantica maladiei – este povestită vizual trauma emoțională, nu se face abuz de amănunte fizice, explicite. Și nu în ultimul rând, este un film despre o mamă și un fiu care au petrecut o viață împreună și-acum trebuie să se despartă. Fără ca vreunul dintre ei să știe cum se face asta.