Filme, Recenzii filme

În inima mării: de câte feluri este supravieţuirea

Toți avem drumul nostru spre mări

Nu e povestea lui Moby Dick, cât e povestea lui Melville. Apoi a lui Chase și a lui Pollard. Și-a unui mare business de secol XIX, uleiul de cașalot. Acestea ar fi „notele de vârf“ ale filmului regizat de Ron Howard, În inima mării

Melville, din amintiri. Trei lucruri mi-au rămas clare în minte după ce am citit, în copilărie, Moby Dick: vocabularul marinăresc, piciorul de lemn al căpitanului Ahab și obsesia lui pentru o balenă albă. Un abc nautic și al mamiferelor acvatice, romanul semnat de Herman Melville. Piciorul lui Ahab, un contrapunct în text la istorisirea personajului Ishmael, de parcă ar fi așezat povestea în pagini prin sunetul pe care-l scotea când lovea puntea navei Pequod. Iar obsesia comandantului de vas, o idee la fel de prețioasă în scrierea autorului american ca spermanțetul din capul lui Moby Dick.

Ilustrație după căpitanul Ahab, sursă foto: www.csmonitor.com


Philbrick, inspiraţia.
Din toate aceste trei lucruri, l-am regăsit în ecranizarea lui Howard doar pe primul. Filmul nu este regizat după cartea lui Melville, cum am fost tentată să cred într-o primă fază, deşi mi-ar fi plăcut ca fuga după caşalotul ucigaș să fie „nota de bază“ a istorisirii, dar probabil că, în cazul acesta, producția s-ar fi numit Moby Dick, și nu În inima mării. Alta este sursa și alta intriga. Sursa, volumul omonim, scris de Nathaniel Philbrick, unde ni se arată faptele reale care au pus în mişcare celebrul roman și pe seama cărora s-a redactat și scenariul. Intriga, supraviețuirea.

IN THE HEART OF THE SEA

 

Supravieţuirea, ca intrigă (I). Adaptarea lui Ron Howard este parte realitate (cea mai mare), parte ficţiune. Regizorul seamănă, aici, cu romancierul, cu deosebirea că la Melville ordinea e invers. Ambii trebuie să supravieţuiască, nu? Fiecare în lumea lui, a filmului sau a literaturii. Primul mizează pe autenticitate – O minte sclipitoare şi Rush: Rivalitate şi Adrenalină tot de la situaţii adevărate pleacă -, al doilea pe fantezie. Howard îl aduce în ecranizarea lui pe Melville, interpretat de Ben Wishaw, care vrea să cumpere o poveste de la Thomas Nickerson (Brendan Gleeson), fost naufragiat al balenierei Essex. Aşa se deschide În inima mării. După care, în rama acestei confesiuni (reciproce, veţi vedea), începe să se aşeze acţiunea.

 

Supravieţuirea, ca intrigă (II). Pentru a trăi în literatură, Melville trebuie să producă un text mai bun decât rivalul său, Nathaniel Hawthorne. Pentru a-şi duce viaţa mai departe şi pentru a depăşi episodul Essex din existenţa lui, Thomas Nickerson este nevoit să-şi descarce sufletul. Pentru a se întoarce acasă vii, George Pollard (Benjamin Walker) și Owen Chase (Chris Hemsworth) sunt obligaţi să recurgă la lucruri inimaginabile în inima mării. La fel şi marii finanţatori ai expediţiilor de vânătoare de balene. Şi ei au o „supravie-
ţuire“ de dus. Dacă nu au ulei de caşalot, nu au bani, dacă nu au bani, nu au zile. Şi dintre toate aceste zbateri, cea mai răvăşitoare rămâne zbaterea balenei de culoarea alabastrului. Între ea şi Chase, relaţia nu e aceeaşi ca între Moby Dick şi Ahab, caşalotul este, la Howard, un depozit de bani şi-atât. Ea îl urmăreşte pe OM, şi nu omul pe EA. Lupta mamiferului acvatic este una teritorială, o luptă-semnal, o luptă pentru supravieţuirea speciei în sine.  E „nota de bază“, ceea ce-ţi rămâne pe retină chiar şi la câteva zile după ce ai fost la cinema. Sau contrapunctul din film, ca piciorul lui Ahab din carte.

LG Days cu reduceri de până la 100 € la telefoane. Oferte speciale de la Orange.

Notă film:

Foto: Freeman Entertainment, www.imdb.com, www.csmonitor.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *