Tabu

Tabu nu este doar numele unui munte fictiv, la poalele caruia se torc povesti reale. Tabu sunt povestile insele, cele despre care nu ai voie sa vorbesti si care incing imaginatia odata aflate. Cele din care Miguel Gomes a creat un film minunat.

Pentru că e un film alb-negru, cu actori care, majoritatea au peste 60 de ani, și cu multe cadre in care ploua, Tabu poate risca sa fie interpretat drept o drama. E trist sa vezi oameni tristi, e trist sa auzi o voce trista, si mai trist e sa auzi cuvintele din spatele vocii: „Curajul se poate naste din disperare“. Insa toate acestea nu sunt decat o perdea translucida prin care trebuie sa-ti faci carare ca sa ajungi in Paradisul pe care ni-l propune Miguel Gomes. Neaparat de mana cu Aurora.

Aurora, batrana extravaganta, pe care atat Santa, femeia de casa, cat si vecina sa, Pilar, o considera nebuna. Insingurata, deprimata, fara scapare. Aurora, singura din film care rade, care viseaza (la propriu) si care isi face planuri pentru Revelion, desi a pierdut tot la jocurile de noroc. Aurora, cea care, pe patul mortii, vorbeste despre caldura din Africa, despre crocodili si maimute. Zambind. Da, e nebuna! Nebuna pana in momentul in care se deschid portile Paradisului si intra in poveste Gian Luco Ventura.

Si, odata cu Gian Luco Ventura, se lumineaza si cararea. Chiar daca mai ploua din cand in cand, chiar daca nici vocea lui nu canta prea sus. Povestea lui marcheaza a doua parte a filmului, numita chiar asa, Paradisul. În prima parte, Paradisul pierdut, le cunoastem pe Aurora, Santa si Pilar, batranele din Tabu. Exista si o tanara, Maya, insa prezenta ei nu face decat sa contrasteze cu batranetea lui Pilar. E o pata vie de culoare folosita exclusiv din considerente tehnice. Pentru ca, paradoxal, tot personajele in varsta intineresc filmul. Tot Aurora. Cum? Prin derularea povestii ei cu 50 de ani in urma.

„Care a fost punctul de plecare pentru film?“, l-au intrebat pe Miguel Gomes, Maren Ade si Urlich Kohler. „Faptul ca in familia mea exista cineva care seamana cu Pilar. Independenta, catolica si cu dragoste de filme. Cea care m-a si convins sa le vad cand eram mic. Ea mi-a spus povestea relatiei sale cu un vecin senil, care isi acuza menajera ca l-a inchis in camera noaptea și i-a dat niste pastile, fapt care nu s-a dovedit niciodata. M-au interesat aceste 3 personaje feminine, singure, in varsta de 60-80 de ani, cu temperamente diferite si curiozitati, dar care in adancul lor sunt personaje normale, pe care le-am putea intalni in viata de zi cu zi. Personaje pe care nu le intalnim de obicei in filme“, a raspuns regizorul.

Reluam: Aurora, Pilar, Santa si Gian Luco Ventura. Crocodili, maimute si Africa. Un munte, Tabu. Inexistent, inventat, ireal. „Nu exista nici un munte Tabu in Mozambic, sa nu credeti tot ce vedeti in filme“, ne avertizeaza regizorul. Exista, insa, Paradisuri terestre si Paradisuri intime, curaj, amabilitati si nebunie. Chiar daca toate se pot naste din disperare.