The Best Offer

Oldman: „Cum e sa fii cu o femeie?
Lambert: „E ca si cum ai participa la o licitatie. Niciodata nu stii daca oferta ta este cea mai buna

Construit cu o minutiozitate de ceasornicar si cu talentul unui pictor renascentist, filmul lui Giuseppe Tornatore are toate ingredientele unei povesti spumoase: bani (multi, grei, murdari), dragoste (brusca, patimasa, devastatoare), tradare (cum, altfel, decat neasteptata?). Lipseste un ingredient-cheie: impacarea. Lipseste aparent, la o privire superficiala, pentru ca „impacarea“ nu presupune neaparat un sarut apasat, o imbratisare afectuoasa sau o simpla strangere de maini. „Impacarea“ este, in cazul de fata, ca si tablourile din galeria secreta a lui Virgil Oldman (Geoffrey Rush), o opera de arta. Nu implica un pact cu ceilalti, cat un pact cu sine insusi.

„Dragostea pentru arta si sa stii sa tii o pensula in mana nu fac dintr-un om un artist“, spune misteriosul domn Oldman, colectionar, evaluator si licitator. Enunta fraze memorabile, da verdicte, stapaneste impecabil discursul oratoric. Raspandeste un aer sarmant si detine o avere inestimabila.

Ca personaj, pare perfect, ca om, e ros de stranietati, superstitii, singuratati. Renunta la manusi doar cand atinge tablourile pe care le cumpara pentru colectia personala, desi este in varsta, nu a cunoscut niciodata o femeie, ba chiar ii este teama de ele, si are exagerat de multa incredere in tipi de-abia sositi in viata lui. Da impresia ca stie ce vrea, dar se scalda intr-un permanent clar obscur.

„Palida ca o gravura de Dürer “, Claire (Sylvia Hoeks) vine in existenta lui Oldman sub pretextul unei propuneri. Ii cere sa-i evalueze obiectele de arta din casa primita mostenire. Si ea este un pachet de ciudatenii: are schimbari bruste de atitudine, sta permanent inchisa intr-o camera, minte mult si convingator, dispare fara urma cand te astepti mai putin.

Dar, tot ca si Oldman, are sarmul ei. Pentru ca e tanara, temperamentala, imprevizibila. Relatia dintre Claire si Virgil evolueaza in aceeasi parametri ca ai unei picturi. Inspiratie, schita, retusuri, varianta finala. Problema sta in caracterul original al ei. Avem de-a face cu ceva autentic sau cu un fals? Apartine masinaria recompusa de Robert (Jim Sturgess) in totalitate lui Vaucanson sau doar o singura piesa, piesa care declanseaza mecanismul omului in miscare? Deznodamantul filmului, nu numai ca aduce un raspuns neasteptat, dar deconstruieste tot ceea ce credeam ca stim vreodata despre atractia dintre un barbat si o femeie.

Cu Orange Love, ai canalele HBO incluse 3 luni și Smart TV 4K în rate.