Interviuri

Interviu cu Fatih Akin, regizorul filmului „In the Fade“: „… Katja sunt eu“

Regizat de Fatih Akin și cu Diane Kruger în rol principal, filmul „In the Fade“ este inspirat din crimele comise de grupurile de neo-naziști în Germania, în 2000, împotriva unor oameni de etnie turcă. Actrița o interpretează pe Katja, a cărei viață este dată peste cap după ce soțul și fiul ei mor într-un atac cu bombă. După o perioadă de doliu și multă nedreptate, Katjia vrea să se răzbune.

Într-un interviu oferit presei de către echipa de PR a filmului, regizorul Fatih Akin dezvoltă ideea de la care a plecat în realizarea proiectului și oferă informații despre colaborarea cu Diane Kruger, avocatul și regizorul Hark Bohm, dar și cu Josh Homme, solistul trupei rock Queens of the Stone, care s-a ocupat de coloana sonoră. „In the Fade a devenit un film foarte personal pentru mine“, spune Fatih Akin. La fel va deveni și pentru toți cei care au trecut cel puțin o dată printr-o nedreptate.

Interviu cu Fatih Akin, regizorul filmului „In the Fade“
Fatih Akin, regizorul filmului „In the Fade“

Cum s-a născut ideea filmului „In the Fade“/ „În întuneric“?
Fatih Akin: 
Am plecat de la crimele comise de NSU în 2011 (n.r. National Socialist Underground, gruparea Național Socialistă Clandestină, o grupare neo-nazistă germană care a ucis mulți imigranți, unii dintre ei de etnie turcă). NSU a pus la cale, în Germania, o serie de crime xenofobe între 2000 și 2007. A fost șocant pentru mine, fiind de origine turcă. Fratele meu a cunoscut o persoană ucisă în Hamburg. Scandalul a luat amploare în momentul în care poliția și-a concentrat investigația în comunitatea victimelor, învinuindu-le de legături cu dealerii de droguri și afaceri cu jocuri de noroc. Presiunea a fost atât de mare, încât pănâ și presa, și chiar comunitatea însăși a început să aibă suspiciuni similare. Am început să mă informez asupra conceptului de răzbunare. Există el cu adevărat? Cine ar vrea de fapt să se răzbune? Să mă răzbun și eu, la rândul meu? Katja (n.r. protagonista din „In the Fade“) are propria moralitate, propria înțelegere a dreptății. În acest context, ea este expresia unei laturi întunecate din interiorul nostru, care ar trebui să rămână pentru totdeauna în stare latentă. Nu m-a interesat perspectiva criminalilor. Mi-a fost foarte clar ce anume vizează empatia mea, care mi-a fost scopul. In the Fade a devenit un film foarte personal pentru mine. Deși Katja este o femeie de origine germană, blondă și cu ochii albaștri, reprezintă alter ego-ul meu, Katja sunt eu. Filmul acesta este despre sentimentul universal al durerii și numeroasele lui nuanțe.

Ai comunicat bine cu Hark Bohm, co-scenaristul?
Hark Bohm a făcut parte din echipă încă din stadiul inițial al proiectului. El este și avocat și bineînțeles că mi-a fost de mare ajutor mai ales că procesele și cazurile judiciare au un rol esențial în filmele lui. Am mers împreună în München în 2013 și am asistat la procesul intentat grupării NSU. M-a determinat să studiez dosarele, pe marginea cărora am discutat ulterior cu Hark. A supervizat apoi toate scenele care au loc la Tribunal.

Ceea ce o face pe Diane Kruger o mare actriță este faptul că nu-i este teamă de nimic și că e curioasă. Ar încerca orice.

De ce ai ales-o pe Diane Kruger în rolul protagonistei, Katja Sekerci?
Am întâlnit-o pe Diane Kruger, în 2012, la Cannes. Eram prezent la Festival cu documentarul „Polluting Paradise“, ocazie cu care am dat o mică petrecere pe plajă. Diane a început să vorbească cu mine în germană. Mi-a spus că i-ar plăcea să joace în filmele mele dacă s-ar ivi ocazia. Am fost fericit să-i fac această promisiune atunci, pe care am pus-o în practică patru ani mai târziu: căutam o actriță pentru rolul principal, m-am gândit la ea și i-am trimis scenariul. A vrut din prima să o interpreteze pe Katja! Niciodată nu am regretat alegerea mea. Joacă magnific. Ceea ce o face o mare actriță este faptul că nu-i este teamă de nimic și că e curioasă. Ar încerca orice. Este, de asemenea, și foarte concentrată pe munca ei, are un nivel ridicat al atenției. Cred cu tărie că îi place să joace, chiar și în scene dintre cele mai dureroase. Mai cred că Diane își pune tot sufletul în jocul actoricesc și pentru că a așteptat, ca vedetă internațională, ani la rând un rol în limba germană, atât timp cât a crescut în  Hanovra și se consideră de origine germană. Se vede că i-a plăcut să se exprime în limba nativă în „In the Fade“, în contrast cu rolurile avute până acum, care au fost în engleză sau germană. Pentru că a avut ocazia, astfel, să se exprime pe ea însăși mai liber, în limba în care a crescut. Mi-am dat seama că are un instinct care funcționează corect și simte imediat când ceva nu e în regulă într-o anumită scenă. De aceea am și fost sfătuit întotdeauna să o ascult în astfel de situații.

Cum e să lucrezi cu cameramanul Rainer Klausmann?
Faptul că lucrez cu Rainer de atâția ani e aproape ca un mariaj. La filmări, comunicarea noastră aproape că s-a redus la mormăieli ciudate, pentru că nu prea mai avem ce să ne spunem. Rainer mă încurajează întotdeauna să încerc lucruri noi și nu ar sta niciodată în calea mea. E cert că mă suportă întotdeauna, însă știe să pună frână atunci când se întâmplă să mă îndepărtez de scopul inițial sau să mă blochez în ceva. Îmi spune în față dacă ceva e ridicol ori nu înțelege motivația mea pentru un anumit cadru – sau uneori mă mai acuză că aleg un anumit cadru doar din principii estetice.

Muzica din film e unică, și tristă, și frumoasă.

Dar colaborarea cu Josh Homme, solistul trupei rock Queens of the Stone, cum a fost?
Am ascultat mult Queens of the Stone Age când am scris scenariul. Au piesele astea fataliste. Mi-am dat seama că fatalismul e de fapt atitudinea potrivită din film. Am făcut apoi un playlist cu melodiile pentru personajul Katjei. Am rugat-o pe cea care se ocupă cu drepturile de autor să lămurească acest aspect și mi-a sugerat să vorbesc direct cu trupa. Așa am ajuns la Josh Homme, fondatorul și solistul grupului. A văzut un fragment brut din film și i-a plăcut! Poate că a atins același nerv de unde vin și piesele lui… Chiar dacă era ocupat cu terminarea noului album, a acceptat să lucreze la film. A avut puțin timp la dispoziție și totuși a reușit să facă muzica asta incredibilă. E unică, și tristă, și frumoasă. Mi-am dorit dintotdeauna să fac un thriller sau cel puțin să mă folosesc de câteva elemente din acest gen. Iar integrarea muzicii create de Josh Homme i-a dat filmului trăsătura pe care am urmărit-o.

Credit foto: Magnolia Pictures

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *