Filme, Noutăți

„Comoara naivă“: un documentar despre pictorul naiv Ioan Măric

Ioan Măric este cunoscut ca pictor naiv și probabil că așa va rămâne în istoria artei, chiar dacă documentarul „Comoara naivă“ scoate la lumină faptul că, la 70 de ani, Măric a dat la Facultatea de arte din Iași.

Regizat de Copel Moscu, „Comoara naivă“ a fost proiectat în premieră la Cinema Muzeul Țăranului Român din București, vineri, 13 aprilie, ocazie cu care regizorul a prezentat publicului și scurtmetrajul „Va veni o zi…“ (1985), interzis în perioada ceaușistă.

„Va veni o zi…“ pune în oglindă o grădiniță de copii și o fermă de păsări, Copel Moscu realizând astfel un paralelism între creșterea puilor de pasăre și a puilor de om. Destinul sumbru al masculilor și limitarea femelelor la funcția de reproducere conturează imaginea unei societăți rigide, scindată după gen. Iar chipurile copiilor, plictisite spre deprimate, conturează un conflict între optimismul din voice over și realitate. „Va veni o zi…“ este metafora unui program politic absurd, „incubatorul“ unei ideologii matriarhale.

„Dacă există o legătură între <<Comoara naivă>> și <<Va veni o zi…>>, aceea e că ambele au fost făcute în Bacău“, a spus Copel Moscu înainte de proiectarea celor două filme. „Comoara naivă“ ne invită într-un domeniu mai duios, al picturii naive, ilustrată de Ioan Măric, zis Bădița. Nici aici nu lipsesc substraturile filozofice – conflictul începe în documentar odată cu decizia artistului naiv de a urma cursurile Facultății de artă din Iași. După ce va fi învățat Ioan Măric teoria proporțiilor în realizarea unui portret, se va mai putea numi el, oare, pictor naiv? Răspunsul este tranșant: Nu!

Deși filmul are un titlu intrigant (o noțiune concretă este alăturată unui cuvânt cu conotații abstracte), povestea artistului Ioan Măric este narată limpede – aflăm cum și-a făcut loc în el harul desenului, care i-a fost viața, îi cunoaștem familia, auzim păreri de la prieteni sau profesioniști din domeniul artei, despre protagonist și lucrările lui, despre arta naivă în general. Singura scăpare a documentarului este că nu vedem clar dacă și în ce fel i-a fost influențat stilul după ce a absolvit facultatea. Probabil că regizorul și-a dorit ca Bădița să rămână în continuare cunoscut ca pictor naiv.

În ciuda personajelor explozive din picturile sale, a poveștilor vibrante și a umorului, Ioan Măric este un om pașnic, cu „caracteristici spre mediu“, cum îl descrie soția lui. În afară de opiniile pe marginea artei naive, un alt filon important din „Comoara naivă“, este personalitatea omului Ioan Măric. Felul lui de-a fi intră în contrast cu poveștile de pe pânză. Bădița se află, undeva, între două limite, nu este nici foarte potolit, nici foarte temperamental. Descoperiți mai multe despre el, vizionând documentarul. „Comoara naivă“ rulează în cinematografele din București, Botoșani, Bacău, Iași, Piatra Neamț, Oradea, Sibiu, Baia Mare, Craiova, Pitești, Râmnicu Vâlcea și Brăila.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *