Festivaluri, Noutăți

Festivalul internaţional de film Rotterdam revine la Bucureşti

Festivalul Internațional de Film de la Rotterdam (IFFR) va fi prezent la Bucureşti, în cadrul BIEFF (Festivalul Internațional de Film Experimental București), cu o selecţie a celor mai interesante filme proiectate în premieră mondială la ediţia din 2017 a festivalului olandez.

Titlurile sunt grupate de către selecționerii Peter van Hoof și Theus Zwakhals sub numele „A Dutch Perspective“ şi sunt semnate de artişti vizuali care au exploatat latura creativă a Olandei, ca spaţiu pentru proiectele lor. Abordările sunt originale, subiectele incitante, iar temele explorează relaţiile dintre artă, ştiinţă şi natura umană. Nu este neglijată nici problema spinoasă a cenzurii.

„A Dutch Perspective“: titlurile filmelor proiectate

„The Lost Object“ (r. Sebastian Diaz Morales) îşi propune conturarea unei lumi artificiale, prin folosirea unor obiecte din recuzita filmului: acţiunea se concentrează pe lucrurile de pe un platou de filmare și pe echipa care le filmează. Mişcarea lentă a camerei, lipsa sunetului diegetic şi muzica bizară creează impresia unui spaţiu şi a unei realităţi la fel de stranii, distante şi artificiale.

Scurtmetrajul Ayhan and Me“ (Belit Sag) are în vizor cenzura din Turcia zilelor noastre. Este o poveste care creşte treptat, alternând interdicţiile succesive prin care a trecut acest proiect cu opinii ale unor gânditori celebri despre libertatea de expresie. Puterea imaginilor stă pe primul loc, fiind împletită în acelaşi timp cu puterea celor care le ţin sub control.

„The Sailor“ (r. Giovanni Giaretta), un alt titlu din programul „A Dutch Perspective“, are ca temă crearea propriu-zisă a unei poveşti şi nevoia de a folosi o limbă inventată pentru a o exprima. Imaginile, voice over-ul şi subtitrarea eşuează intenţionat, cu scopul de a se sustrage unei sincronizări. Filtrele de culoare, vocea feminină care se exprimă în limba Na’vi (inventată pentru „Avatar“) şi meditaţiile din subtitluri construiesc un tărâm hibrid, dar personal, cu propria estetică şi propria poveste.

„The Remnant“ (r. Judith Westerveld) narează istoria colonialismului olandez în Africa de Sud şi a urmărilor sale. Punctul de plecare sunt rămăşiţele unui gard viu de migdali sălbatici din Grădina botanică din Cape Town, plantaţi în 1659 de Comandorul olandez Jan van Riebeek. Filmul este o metaforă puternică a acestei perioade, împletind considerații botanice despre migdali cu opiniile despre epoca colonială ale unui ghid turistic și cu fragmente din jurnalul comandorului Riebeeck.

Mai multe informații despre program şi alte proiecţii din Festival (26 martie – 1 aprilie 2018), găsiţi pe site-ul www.bieff.ro.

Foto deschidere: imagine din „The Lost Object“ (r. Sebastian Diaz Morales)

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *