„The Killing of a Sacred Deer“, o dramă bizară, captivantă, hipnotizantă

Carismaticul medic chirurg Steve este nevoit să facă un sacrificiu inimaginabil, după ce viața lui este dată peste cap din cauza schimbării sinistre de comportament a unui adolescent pe care l-a luat sub aripa sa.

Dacă la început relația dintre Steve (Colin Farrell) și adolescentul Martin (Barry Keoghan) stă sub semnul echivocului, pe parcurs lucrurile se clarifică, iar atenția exagerată pe care medicul chirurg i-o acordă protejatului său își găsește o explicație: Steve acceptă întâlnirile cu Martin pentru că se simte vinovat. O întâmplare din trecut îl face excesiv de atent și de grijuliu cu tânărul care i-a prins această slăbiciune.

Acasă, alături de soția lui Anna (Nicole Kidman), medic oftalmolog, și cei doi copii, Kim (Raffey Cassidy) și Bob (Sunny Suljic), căldura și grija sunt mai puțin prezente. Steve nu mai pare atât de accesibil, viața urmează un orar strict, atmosfera este la fel de sterilă ca într-o sală de operații. E ca și când ar ține să își păstreze în permanență mâinile „curate și frumoase“, expresie reluată metodic în film, ca un laitmotiv, și pusă în contexte dintre cele mai contrariante: cu „mâinile curate și frumoase“, doctorul operează inimi și tot cu aceste  mâini va fi forțat să facă un gest de un dramatism aproape feroce.

Relațiile din interiorul cuplului sau al familiei sunt reduse la schimburi oficiale de replici, observații de natură anatomică. Până și fanteziile sexuale ale soților Anna-Steve sunt contaminate de limbajul medical. „Anestezie generală?“, îl întreabă rece și formal Anna înainte de a face dragoste cu soțul ei, după care urmează o scenă în care soția seamănă mai curând cu o ofrandă adusă pe altarul unei zeități decât cu o femeie cuprinsă de dorință sau, cel puțin, pregătită pentru un act amoros.

Când comportamentul lui Martin deviază, rezolvarea logică ar fi fost ca acesta să fie internat într-un mediu sigur sau eventual supus unor controale psihologice. Dacă era așa, filmul „The Killing of a Sacred Deer“/ „Uciderea cerbului sacru“ s-ar fi terminat aici. Martin, admirabil interpretat de talentatul Barry Keoghan („Dunkirk“, „Mammal“), este motorul poveștii, un personaj care ajunge să fie „zeificat“, chiar dacă influența lui asupra familiei Murphy nu este pozitivă: le acaparează existențele, îi controlează, le modifică radical viața. Nu este nici o exagerare dacă spunem că ajunge să fie pus pe un „piedestal“ invizibil – Anna îi sărută picioarele și îi curăță rănile mimând un gest biblic, deși filmul nu lasă loc unei perspective religioase, ci mai degrabă unei mitice.

The Killing of a Sacred DeerTitlul și tema sunt inspirate dintr-o tragedie greacă, „Ifigenia în Aulida“, a lui Euripide, piesă în care un tată (Agamemnon) este forțat să ia o decizie împotriva voinței sale pentru a împăca zeii. Pe altarul sacrificiului, în locul Ifigeniei, fiica lui Agamemnon, apare o căprioară cu gâtul tăiat. Yorgos Lanthimos a preluat și a transformat mitul dându-i valențe noi, a mixat vechiul cu modernul și a creat o dramă bizară, în fața căreia spectatorii vor avea, fără îndoială, reacții diferite. De la situații și replici cu efect comic, treceri gradate de la incertitudine la certitudine și până la întâmplări terifiante, neașteptate, „The Killing of a Sacred Deer“/ „Uciderea cerbului sacru“ este un excelent thriller de suspans, care te va captiva atât prin poveste, cât și prin evoluția ei, dar mai ales prin modul în care actori ca Barry Keoghan, Colin Farrell și Nicole Kidman îi dau viață.