„Le roi et l’oiseau“, animaţia care precede universul lui Miyazaki

Proiectat la Festivalul Filmului Francez 2017, secţiunea Săptămâna Cahiers du Cinéma – arhitectură şi cinema, „Le roi et l’oiseau“ este un film de animaţie complex, vizual şi narativ, creat atât pentru copii, cât şi pentru adulţi.

„Le roi et l’oiseau“ a fost prezentat înainte de proiecţie de Joachim Lepastier, critic de film la Cahiers du cinéma, ocazie cu care am putut afla mai multe detalii despre animaţia cu o arhitectură impresionantă, construită pe vertical, o fabulă politică, dar şi o istorie pe înţelesul celor mici.

Este una dintre capodoperele animaţiei franceze.
Regizată de Paul Grimault, „Le roi et l’oiseau“ este una dintre primele animaţii care se adresează atât copiilor, cât şi adulţilor. În 1936, Grimault a fondat împreună cu André Sarrut studioul de animaţie Les Gémeaux. Scurtmetrajele lor au captivat publicul francez în timpul celui de-al doilea Război Mondial, când animaţiile americane erau interzise. Tot aici a fost produsă şi prima versiune a lungmetrajului „Le roi et l’oiseau“, sub titlul „La bergère et le ramoneur“/„Păstoriţa şi coşarul“ (1953).

Finalizarea proiectului a durat 26 de ani.
Pentru că Paul Grimault nu a fost mulţumit de varianta din 1953, a continuat să lucreze la proiect încă 26 de ani, refăcându-l împreună cu Jacques Prévert. Versiunea finală a intrat în cinematografe în 1979, după moartea lui Prévert. Poetul şi scenaristul francez şi-a pus amprenta pe partea de scenariu (dialoguri), imagine şi muzică. „Le roi et l’oiseau“ are multe note suprarealiste, este foarte plastic – pictural şi sculptural, iar visul joacă un rol cheie. „Un tablou ar trebui să fie fertil. Din el ar trebui să se nască lumea. Nu are importanță dacă vedem în el flori, oameni sau cai pentru a descoperi această lume, adică ceva viu“, spunea Joan Miró în 1959. Din ramele unui tablou, în timpul unui vis, evadează cele două personaje din „Le roi et l’oiseau“ – păstoriţia şi coşarul – punând regatul Tachycardie pe jar.

Precede animaţiile lui Miyazaki.
Joachim Lepastier a mai spus despre „Le roi et l’oiseau“ că precede animaţiile lui Miyazaki. De la aparatele de zbor sofisticate până la prezenţa robotului bun sau chiar a palatului, cu camera secretă situată la ultimul etaj, aproape în nori, elemente din filmul lui Paul Grimault se regăsesc în universul animatorului japonez.

Palatul din film reprezintă o structură piramidală a societăţii.
Prin construcţia sa piramidală, palatul din „Le roi et l’oiseau“ este o metaforă a societăţii. Imens, înalt, cu multe cărări în interior, cotituri şi pasaje secrete, filmul a fost comparat cu Metropolis (1927) şi Modern Times (1936). Iar regele, pasărea, orbul, liftierul, primarul sunt personaje simbolice, puse în mişcare de un vis, plecând de la un sentiment real (dragostea regelui pentru o păstoriţă).