Festivaluri, Interviuri

Cristi Mărculescu: „Am ales filme cu scenarii puternice și clare, capabile să funcționeze admirabil și din imagine, și din regie“

Cum e să fii selecționer de filme la un festival, ce ar trebui să știe un începător dacă vrea să facă un film și ce ne așteaptă anul acesta la Dracula Film Festival? Ne-a răspuns Cristi Mărculescu, „critic de film, cinefil de profesie, comunicator audio-video cu patalama UNATC“, după cum se recomandă pe blogul personal.

Dinfilme.ro: Cum e să fii selecționer de filme la un festival?
Cristi Mărculescu: Uneori e exasperant, alteori minunat. Nu lipsesc momentele în care, efectiv este și minunat, și exasperant în același timp. Vezi multe filme, enorm de multe filme, mai ales de când s-au democratizat mijloacele de producție cinematografică și de când există platforme online ideale pentru linkuit filmele de festivaluri, fără complicații logistice majore. La un moment dat, știi că trebuie să mai iei o pauză, să-ți clarifici o zi-două gândurile.

Când ai ales scurtmetrajele pentru Dracula Film Festival 2017, pe ce criterii ai mizat?
Eu, personal, sunt orientat spre vizual și regizoral, „povestea“ a început să îmi pară un accesoriu, dialogurile, un mod cert de-a rata un film. Dar majoritatea spectatorilor (și mare parte din selecționerii noștri aborigeni) dau întâietate scenariului și răspund afectiv la personaje, nu la estetică. Deci am ales filme cu scenarii puternice și clare, capabile să funcționeze admirabil și din imagine, și din regie.

Îmi plac zombie, cosmonauții, neoanele, furia rece și detaliile insalubre (moral sau visceral). Asta se vede în selecție.

Ai avut tendința să fii subiectiv când le-ai ales?
Orice selecționer este într-o anumită proporție subiectiv. Și este o proporție destul de mare. Îmi plac zombie, cosmonauții, neoanele, furia rece și detaliile insalubre (moral sau visceral). Asta se vede în selecție. Orice programming are și latura asta, personală. Chestia optimă este să-ți asumi și domolești fetișurile cinematografice personale.

Ce sfaturi ai da cuiva care vrea să facă un scurtmetraj horror, dar nu are experiență, ci doar ideea, povestea?
Pentru orice începător pe film (de orice gen ar fi filmul pe care îl face) dialogurile sunt cel mai mare handicap. Și scrierea lor și muncitul cu actori pentru ca odată filmate să fie credibile, eficiente, bune. Deci dialoguri zero sau spre zero. Originalitatea contează, mai ales în epoca asta în care totul pare deja făcut și răs-refăcut pînă dincolo de orice exasperare. Și relația cu subiectul contează. Efectiv, se simte dacă ai pus suflet, dacă l-ai gîndit și simțit. Ce contează enorm și văd că încă n-a ajuns să-i preocupe pe regizorii români tineri este prezența în virtual: pe imdb și facebook, măcar. Informațiile esențiale despre film  trebuie să fie accesibile, este mult mai util decât s-ar crede pentru un festival să poată avea acces direct la informații și la cineva din echipa filmului. Hai că nu-i greu să facem o pagină de Facebook.

Avem un juriu alcătuit dintr-un regizor, un compozitor de muzică de film și un artist grafic, deci m-am asigurat că se vor discuta mai multe chestiuni legate de fiecare film în parte.

Dintre scurtmetrajele selecționate, care crezi că sunt titlurile cu șanse mari să fie premiate?
Când alegi 25 din 1400+ (cum a fost cazul la Dracula Film Festival), ai încredere maximă în toate și în fiecare. Un premiu depinde și de juriu, dar scuze, nu trebuie să existe vreodată un selecționer nemulțumit de alegerea juriului. E datoria lui să evite orice filme sub-standard din selecția pe care o face. Avem un juriu alcătuit dintr-un regizor, un compozitor de muzică de film și un artist grafic, deci m-am asigurat că se vor discuta mai multe chestiuni legate de fiecare film în parte.

Citeşte şi:  „Le roi et l'oiseau“, animaţia care precede universul lui Miyazaki

Câteva titluri de scurtmetraje care merită să nu fie ratate la Dracula Film Festival 2017?
Argh, chiar nu-mi place direcția asta de conversație. Ce-mi vine acum în cap: Fried Barry, un hibrid de film experimental cu dans și body-horror, ușor încadrabil în tagma filmelor anti-drog dar mult mai mult de atât. Sunken Convent, ecranizare tenebroasă și disturbantă după o povestire de Hans Christian Andersen. Rosalita, un WTF cu gore și demență și deșert, de proveniență braziliană. We Go Into The Woods, un thriller francez straniu și foarte psihologic, rece și totuși fierbând de suspans și furie.

Dracula Film Festival are loc la Brașov, între 18 și 22 octombrie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *