Filmul „IT“: înspăimântător, dar și emoționant

Filmul şi efectele speciale i-au dat clovnului din circuri alte valenţe. Regizorii şi scenariştii au speculat efectul lui înspăimântător, i-au multiplicat puterile şi l-au transformat într-un personaj de coşmar. Pennywise este un exemplu.

Datorită marelui şi micului ecran, lumea circului a ajuns în sălile de cinema şi apoi în casele oamenilor. Peripeţiile spectacolului ambulant sunt un subiect exploatat intens în scenarii, indiferent de gen: comedii, drame, filme horror. Mack Sennet, impresar de filme mute, a adus numeroşi clovni pe marele ecran, mulţi dintre ei descoperiţi în vodeviluri: Charlie Chaplin, Fatty Arbuckle, Buster Keaton, Ben Turpin, Harry Langdon, W.C. Fields.

Pe de altă parte, actori celebri, de la Ginger Rogers la Tony Curtis, şi-au exersat talentul în reprezentaţii de clovni, iar clovnii au devenit la rândul lor actori. Mai curând vizuale decât verbale, spectacolele cu clovni depăşeau limitele limbajului şi barierele culturale, devenind populare atât în cinematografe, cât şi la televizor. În anii 50, televizorul a devenit un fel de baby sitter de după-amiază al şcolarilor americani, clovnul îmbrăcat în haine pestriţe fiind un personaj familiar, care prezenta desenele animate şi însufleţea petrecerile aniversare.

Venind de pe scena teatrului sau a circului, clovnii mizau pe farse, acrobaţii, jonglerii, cântece pentru a stârni râsul. Efectele speciale realizate pe calculator încă nu apăruseră. Băieţi şi fete, toţi se amuzau când vedeau celebrul gag cu tortul de frişcă trântit în faţă. „Clovnii au acelaşi efect ca aspirina, numai că acţionează de două ori mai rapid“, spunea Grucho Marx. Şi totuşi, chiar dacă păreau inofensivi, mulţi dintre ei aveau adevărate figuri de coşmar. De-aici şi coulrofobia, teama de clovni, o mană cerească pentru psihoterapeuţi. Disconfortul intens în prezenţa lor masca conflicte psihice mult mai profunde.

Pennywise, clovnul dansator din filmul „It“, e departe de ce au fost cândva „strămoşii“ lui. Oricât de amuzant s-ar vrea, pentru a-i atrage în capcană pe copii, „spectacolele“ lui sfârşesc tragic. Nu şi-a mai păstrat nimic din costumul pestriţ, din jonglerii sau cântecele simpatice. Cântecul lui este ciudat de jucăuș și inofensiv la suprafață, dar cu un mesaj sumbru și demonic. La costumarea personajului, designerul de costume Janie Bryant a încorporat elemente medievale, renascentiste și elisabetane şi a adăugat pliuri pentru a completa calitățile organice și reptiliene, dar şi pentru a-i da un efect mai impresionant. Pennywise se apropie astfel de imaginea lui tradiţională: în mod clasic, clovnul este figura regelui asasinat, simbolizează răsturnarea însuşirilor regale, prin veşminte, vorbe, atitudini, este un revers al medaliei, contrariul regalităţii, parodia încarnată. În filmul „It“, este groaza întruchipată.

Dintre toi cei şapte copii din Clubul păguboşilor, doar Richie se teme de clovni. Pennywise are însă o legătură cu fiecare din spaimele profunde ale celorlalţi şase, pentru că are puterea de a se metamorfoza în ele. Pe Bill îl bântuie fantoma fratelui mai mic, Georgie, Stanley se teme de o femeie dintr-o pictură, Beverly trăieşte cu groaza unui tată ultra posesiv. Ben îşi alimentează fricile răsfoind cărţi care spun istoria dispariţiilor misterioase din oraşul Derry, Mike nu poate scăpa de amintirea unui incendiu, iar Eddie, nedespăriţit de borseta lui plină cu medicamente, inhalatoare și dezinfectante, stă sub teroarea gândului că s-ar putea îmbolnăvi. Spaima nu e singura care îi leagă pe cei şapte, îi mai apropie ceva: faptul că sunt marginalizaţi de colegi şi de banda condusă de Henry Bowers. Şi, mai important, îi apropie faptul că sunt foarte uniţi.

Citeşte şi:  Comedii horror: 10 recomandări de la Horrorum.ro

„Puterea Păguboșilor stă în faptul că rămân împreună și e interesant să observi cum dinamica grupului se schimbă pe parcursul filmului, alternând rolurile de conducere și putere. Toți au câte un moment al lor. Este o poveste frumoasă şi, în special în vremuri de necaz, vezi că ies la suprafață umanitatea, încrederea și iubirea“, îi descrie Andy Muschietti, regizorul filmului It.

Prin urmare, ne ataşăm de protagonişti nu pentru că ar stârni milă, ca indivizi excluşi, ci pentru că între ei există o afinitate şi o chimie molipsitoare. Funcţionează bine împreună şi construiesc o prietenie trainică. Sunt amuzanţi prin micile lor defecte, schimburile de dialoguri, şi încrezători. Au maturitatea pe care adulţii din fictivul orăşel Derry nu par să o mai aibă – s-au obişnuit atât de mult cu dispariţiile misterioase, încât nu mai reacţionează. Şi, deşi sunt nişte copii, găsesc arma secretă împotriva lui Pennywise. Înfruntându-l direct şi folosindu-i tertipurile.

Echilibrul dintre scenele horror şi scenele comice face din noul „It“ un film digerabil, fără a exclude suspansul şi tensiunea. Ameninţarea nu vine doar din partea clovnului Pennywise, ci şi din partea oamenilor. Banda Bowers este la fel de psihopată ca Pennywise. Diabolicul Henry reprezintă coşmarul real, palpabil, Pennywise, visul urât pe care numai copiii îl au. Oraşul Derry, prezentat ca un loc senin – există chiar un afiş pe uşa unui magazin, cu un text sfidător şi parodic, „Discover Derry!“ – este pretext pentru incursiuni mai tenebroase, în tuneluri, canale, pivniţe inundate, casa groazei. Iar trecerile de la cadrele luminoase la scenele întunecate te ţin cu sufletul la gură şi creează un ritm trepidant.

Andy Muschietti şi-a dorit ca filmul „It“ să fie înspăimântător, dar și emoționant. „Este un film horror şi, de asemenea, un film despre prietenie, iubire și puterea unificatoare a încrederii“, spune el. Regizorul a reuşit ce şi-a propus. Produs de New Line Cinema, „It“ are la bază celebrul roman omonim al lui Stephen King şi a intrat în cinematografele de la noi pe 8 septembrie. În România, filmul este distribuit de Vertical Entertainment.

Surse documentare: H. Thomas Steele, „1000 Clowns. More or less“,  J. Chevalier &  A. Gheerbrant, „Dicţionar de simboluri“