Filme, Recenzii filme

Petrila, mon amour

Ca şi în documentarul lui Alexandru Belc, „Cinema, mon amour“, în care povestea salvării cinematografului Dacia Panoramic din Piatra Neamţ este de fapt povestea luptei lui Victor Purice, unul din ultimii mohicani ai cinematografelor de Stat, în „Planeta Petrila“, figura centrală este Ion Barbu şi, implicit, zbaterea lui pentru a salva ce a mai rămas din complexul minier din Petrila.

Fost inginer topograf la mina Petrila, Ion Barbu devine artist şi activist şi, prin mijloacele specifice artei – performance-uri, teatru, spectacol, dansuri, pictură – luptă să oprească autorităţile locale să demoleze clădirile istorice ale celei mai vechi mine din ţară.

În joc nu sunt doar istoria şi identitatea oraşului în care s-a născut, dar şi viitorul unui loc de care Ion Barbu este foarte ataşat. Şi aşa ar trebui să simtă şi comunitatea locală, pentru că „targetul“ manifestărilor artistice pe care le organizează sunt şi oamenii de rând din Petrila, în special generaţia tânără. De aceea o bună parte din cei pe care îi implică în activităţile lui artistice sunt copiii şi adolescenţii. Prin manifestări ludice şi prin stilul naiv al desenelor, Ion Barbu se apropie de vârsta lor, fără a renunţa la intenţia artistică şi fără a uita mesajul pe care îl are de transmis. Problema de la Petrila trebuie să fie o problemă care îi priveşte pe toţi.

Pe zidul din spatele lui Ion Barbu scrie: „Frumosul din Petrila adormită“
Pe zidul din spatele lui Ion Barbu scrie: „Frumosul din Petrila adormită“

Sub lumea colorată şi vie, animată de Ion Barbu, se ascunde însă o altă lume, universul subteran al minei. Claustrofobă, întunecată şi muribundă. Reprezentată de Cătălin Cenuşă, miner şi lider de sindicat, spaţiul devine al doilea personaj în documentarul „Planeta Petrila“. Chiar dacă antitetic cu spaţiul de deasupra, este şi pentru Cenuşă o sursă de afecţiune, „un amour“. Deşi neînţeleasă încăpăţânarea lui de a ieşi la pensie de-aici – meseria de miner nu este deloc una fericită şi nici foarte bine plătită, în plus, puţini sunt cei care în ziua de azi au un loc de muncă stabil – minerul îşi păstrează nealterată capacitatea de a înţelege cum stau lucrurile de fapt, ce se ascunde în spatele mecanismului de a distruge în loc de a găsi soluţii, de ce autorităţile iau decizii pe furiş. Experienţa din măruntaiele pământului nu i-a adormit conştiinţa, dimpotrivă, i-a trezit-o la viaţă: „Destramă şi conduce!, ăsta e principiul lor“, spune liderul de sindicat. Al lor, al autorităţilor.

Citeşte şi:  Comedia „Logan Lucky: Cursa norocului“ intră în cinema pe 29 septembrie
Documentarul „Planeta Petrila“, imagine din subteran
Documentarul „Planeta Petrila“, imagine din subteran

Lupta se transformă într-un efort de mase cu atât mai absurd cu cât primarul este un personaj invizibil în documentar – nu răspunde la telefon, nu se arată la faţă. Se fac scenarii pe seama lui, e ca şi când ţi-ai desena un inamic din aer şi baloane de săpun. Pentru el, Petrila nu este „mon amour“, ci eventual „mon argent“. O sursă de bani şi o afacere cu profit. Dar, vorba lui Ion Barbu, oraşul, dacă va fi salvat, va fi salvat cultural. Ceea ce deja a început să se întâmple prin existenţa acestui documentar regizat de Andrei Dăscălescu. Îl puteţi vedea în avanpremieră pe HBO şi HBO GO (orele 20.00), joi, 22 iunie, iar în cinematografe, începând de vineri, 23 iunie.

Regie: Andrei Dăscălescu
Cu: Ion Barbu, Cătălin Cenuşă, Ilinca Păun-Constantinescu, Mihai Barbu
Montaj: Mircea Olteanu, Ştefan Pârlog, Andrei Dăscălescu
Sunet: Ioan Filip, Dan-Ştefan Rucăreanu
Producător: Anamaria Antoci
Coproducători: Hanka Kastelicová (HBO Europe), Alina David şi Andra Radu (HBO România)

Foto: Facebook.com/PlanetaPetrila

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *