Filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“, o poveste de dragoste

A fost odată o fată care trăia într-un castel de sticlă. Într-o zi, la geamul ei, apare un băiat…

Fetei nu îi lipsea nimic, avea tot ce şi-ar putea dori o tânără la vârsta adolescenţei: o relaţie perfectă cu mama, o cameră a ei, libertate pe reţelele de socializare. Cu toate astea, visa la mai mult. Inima îi spunea că îi lipseşte totul, absolut totul.

Pare un scenariu de basm. Şi chiar asta este, la prima vedere, filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“. Un basm modern, cu personaje moderne, bune şi rele. Actriţa Amanda Stenberg (Maddy în film) a considerat povestea, când a citit scenariul, „ciudată şi neobişnuită“, iar regizoarea Stella Meghie a ţinut să rămână cât mai aproape de textul original, romanul omonim semnat de Nicola Yoon. L-a numit „amuzant, savuros, sincer, fantastic“.

De ce e ciudată şi neobişnuită povestea din filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“? Sau de ce ar fi ciudată? Pentru că fata din basm suferă de o boală care nu îi permite să iasă din casă. Orice interacţiune cu mediul de-afară ar putea-o ucide. Vina o poartă sistemul ei imunitar, insuficient de dezvoltat. Spaţiul unde locuieşte Maddy este complet şi perfect sterilizat, imită natura – pereţii sunt din sticlă, pentru a crea senzaţia că eşti afară, un perete este decorat cu pietre, atmosfera e calmă – şi nu este accesibil decât anumitor persoane. Detaliile apropie filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“ frapant de mult de grijile societăţii de consum din ziua de azi – suntem încurajaţi să ne apărăm de virusuri şi bacterii, să purificăm aerul pe care îl respirăm şi apa pe care o bem prin diverse aparate, să folosim şerveţele antibacteriene şi să nu uităm din geantă gelul dezinfectant. Să ne sterilizăm viaţa întreagă şi să luptăm mereu împotriva a ceva. Din fericire, însă, Maddy nu a ajuns încă în stadiul lui Carol White (Julianne Moore) din „Safe“, captivă şi ea unei boli care o izolează treptat. Pe Maddy o salvează dragostea, sentiment lipsă în cazul lui Carol (în ciuda prezenţei unui soţ).

Întâlnirea cu „băiatul de la geam“ nu intervine într-un moment de dramă existenţială, Maddy pare cumva resemnată, cu toate că în sinea ei simte că îi lipseşte totul. Nu se răzvrăteşte, nu e o adolescentă-problemă. Are o relaţie lină cu mama, este senină şi chiar mai echilibrată decât ea. De multe ori ai senzaţia că pluteşte, asemenea astronautului cu care se identifică (se autodescrie ca un astronaut). Scrie recenzii de cărţi şi îşi începe textul cu un secret din volumul respectiv. Ca şi când, prin acest amănunt oferit cititorului, ar vorbi despre ea, despre faptul că orice introducere este inutilă şi că esenţa constă în lucrurile despre care nu ai voie să vorbeşti, cele apăsătoare. Cum este boala, în situaţia lui Maddy.

Citeşte şi:  Filmul „The Square“ deschide Festivalul Les Films de Cannes à Bucarest

Lui Olly (Nick Robinson), „băiatul de la geam“, îi lipseşte calul alb. Are libertatea visată de Maddy, dar asta nu înseamnă că este fericit. Şi nici în căutarea prinţesei din pădurea adormită nu a plecat. Devenit fără să vrea capul familiei, Olly ascunde şi el mici probleme. Este firesc să îl intrige Maddy, fata din „castelul de sticlă“, şi să îl atragă în acelaşi timp. Este ceva nou în viaţa lui, luminos şi atipic. Şi, până la urmă, îţi doreşti ceea ce nu ai. Încep să comunice prin semne, prin mesaje scrise, prin imagini. Evadează imaginar fiecare în lumea celuilalt şi se îndrăgostesc unul de altul, chiar dacă sunt ameninţaţi de creaturi invizibile – bacteriile şi microbii cu efect mortal asupra lui Maddy. Îi salvează dragostea şi curajul, love story-ul care creşte între ei. Decizia lor de a trăi riscând transformă filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“ într-o poveste cu care vor rezona mulţi spectatori sau cel puţin toţi cei care au trecut prin prima dragoste, când orice pericol era văzut ca o provocare, iar imposibilul un detaliu. Când exista speranţa în „au trăit fericiţi până la adânci bătrâneţi“.

Filmul „Everything, Everything“ / „Absolut tot“ intră în cinematografe vineri, 23 iunie, şi este distribuit de Forum Film România.