Filme, Recenzii filme

„Despre trup şi suflet“. Iubirea, un vis

„On Body and Soul“ / „Despre trup şi suflet“ este un film despre ce simt doi oameni atunci când nu (îşi) vorbesc şi despre cum visul vorbeşte mai bine decât realitatea.

Endre (Géza Morcsányi) este directorul unui abator, iar Mária (Alexandra Borbély), inspector de calitate, transferată recent aici. La scurt timp după sosirea ei, are loc un incident: se fură din potenţatorul sexual folosit pentru monta animalelor. Endre aduce un psiholog cu scopul de a intervieva angajaţii şi de a afla hoţul. În timpul interogărilor, Endre şi Mária descoperă că au acelaşi vis în fiecare noapte.

Mária se visează căprioară, iar Endre, cerb. În visele unei femei, căprioara evocă în general feminitatea acesteia, încă insuficient de diferenţiată, în stare primitivă şi instinctivă, care nu s-a revelat pe deplin, fie din cauza cenzurii morale ori fricii, împrejurărilor, infantilismului psihic ori vreunui complex de inferioritate. Mária îşi imaginează dialoguri între solniţă şi piperniţă, creează scenarii cu păpuşi miniaturale, vizitează un terapeut pentru copii (refuză să se mute la unul pentru adulţi!), iar atunci când se supără, îşi ia jucăriile şi pleacă. Protagonista pare blocată în etapa pură a vieţii şi, dintre motivele care ar duce la neîmplinirea ei ca femeie, „infantilismul“ acesta, în sensul de copilărie, ar fi cauza principală sau, dacă nu, cea mai vizibilă în film.

Filmul „On Body and Soul“ / „Despre trup şi suflet“. Regia: Ildikó Enyedi
Filmul „On Body and Soul“ / „Despre trup şi suflet“. Regia: Ildikó Enyedi

Felul în care o văd colegii îi sporeşte „ciudăţenia“: în ochii lor apare ca un personaj rigid, solitar, timid, cu mişcări de robot. Nu se integrează în grupuleţe, nu iese afară la fumat şi nu bea cafeaua cu ei. Cu toate astea, nu se poate spune că Mária este o inadaptată. Are un job şi o locuinţă. În plus, la serviciu, este de un profesionalism care intrigă. Privirea ei este la fel de ageră ca a căprioarei din vis, observă detalii care scapă mulţimii, indiferent că e vorba de calitatea cărnii de verificat sau de amănunte fizice ori psihice de care oamenii se jenează, încercând să le ascundă.

Prin aerul copilăros, Mária mai este şi genul de personaj care stârneşte tandreţe şi nevoia de protecţie. Fără să o cunoască, Endre îi diminutivează numele şi îi spune Măriuca de la primul schimb de cuvinte. La fel şi terapeutul. Amândoi o alintă. Mária declanşează în cei mai mari ca vârstă decât ea, maturii – şi Endre, şi terapeutul au trecut de prima tinereţe – un soi de duioşie. Asemenea unui copil.

Citeşte şi:  „Febra lalelelor“ sau blestemul lalelelor? De ce intră filmul atât de târziu în cinematografe

În afară de visul comun, pe Endre şi Mária îi mai leagă ceva: autoizolarea. Locuiesc singuri, Endre nu a mai coborât în sala de tăiere din abator de ani de zile, iar Mária nu iese din birou decât la prânz, când ia masa. Se apropie unul de altul treptat şi se depărtează brusc. Pentru că Endre realizează imposibilitatea unei relaţii din cauza diferenţei de ani şi a handicapului fizic (are o mână paralizată). E ca şi când şi-ar impune să nu se îndrăgostească, ca şi când ar nega ce simte cu adevărat, de teamă, din prudenţă şi din timiditate. Cerbul, în plan simbolic, reprezintă nu doar fecunditatea, rapiditatea şi îndrăzneala, ci şi, paradoxal, sfiala şi spaima.

Filmul „On Body and Soul“ / „Despre trup şi suflet“ nu este neapărat un film despre inadaptare şi izolare, este un film despre identităţi, despre portrete care se detaşează în mulţime. Şi nici un studiu de caz nu este, dată fiind personalitatea atipică a Máriei. Regizoarea Ildikó Enyedia îşi poetizează personajul, nu îl pune sub lupă pentru a explica un anumit mecanism din spatele unor anumite gesturi sau comportamente. După ce vezi „On Body and Soul“ / „Despre trup şi suflet“, îţi aminteşti de „Melancholia“, al lui Lars von Trier. Protagoniștii simt, dar nu pot exprima încă, sau nu atât de ușor, iminența contactului cu o altă planetă. Numai că de data asta, planeta care le „ameninţă“ vieţile se numește IUBIRE.

Filmul „Despre trup şi suflet“ este distribuit în România de Bad Unicorn şi poate fi văzut începând cu 30 iunie în cinematografele din țară, inclusiv în cinematografele Cinema City.
Notă film:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *