„The Circle“: ce pierdem şi ce câştigăm prin expunerea online

Mae primeşte un job într-o companie de social media, „The Circle“, al cărui principiu este transparenţa totală, filozofie îmbrăţişată orbeşte şi cu mare entuziasm de către angajaţi.

După ce Mae se angajează la „The Circle“, descoperă treptat care sunt intenţiile reale ale companiei, exprimate prin mesianicul său fondator Eamon Bailey (Tom Hanks). Dacă la început Mae este absolut fascinată de noul loc de muncă, în timp, îşi dă seama că a intrat într-un cerc vicios şi că singurul mod de a supravieţui este alinierea la stilul de viaţă al angajaţilor: se mută cu totul la „The Circle“, lucrează zi lumină, pierde contactul fizic cu apropiaţii, devine o entitate online.

Transformarea personajului este atât de puternică, încât Mercer, un tip mai singuratic şi împotriva expunerii online, prieten cu ea, ajunge să o viziteze la locul de muncă pentru că vrea să o vadă în carne şi oase. Momentul întâlnirii arată ca o vizită la spital. Decorul steril, inexpresiv, un hol uriaş cu geamuri transparente – supuse şi ele principiului companiei – evidenţiază îndepărtarea dintre ei. Iar colegii care se adună în jurul lor filmându-i şi fotografiindu-i, ca nişte turişti la buza Turnului Eiffel, traduc de fapt punctul în care societatea a ajuns în relaţia cu gadget-urile şi cu tot ce înseamnă captarea unei imagini. Nu îşi mai dau seama că oamenii respectivi poate nu îşi doresc asta şi înregistrează/fotografiază fără să întrebe. Nu se mai gândesc la dreptul la intimitate, nu le mai trece prin minte un lucru atât de firesc şi de normal. Obişnuinţa a devenit prima lor natură.

Emma Watson poate spune că şi-a câştigat o nouă categorie de public. Gata cu Hermione, fetiţa-ştie-tot din „Harry Potter“, rol care a lansat-o practic în industria filmului şi cu care a tot fost asociată! În filmul „The Circle“, este Mae, personaj mai profund, cu dileme reale, care trece prin încercări, care se modifică. Duce o luptă cu ea şi e „ajutată“, ca interpretare, de Karen Gillen (Annie în film), şi ea provocatoare ca personaj.

Cât despre Tom Hanks, „The Circle“ este filmul în care îl urăşti. Ca şef al companiei, Eamon Bailey, are darul de a convinge printr-o retorică impecabilă, de a spăla minţile tinere şi de a le folosi în avantajul lui şi al afacerii pe care o conduce. Ştie să-şi camufleze adevăratele intenţii. Însă lui Eamon Bailey nu-i trece nici o secundă prin minte că un guru poate fi depăşit la un moment dat de discipolii lui…

Citeşte şi:  „Charleston“, un film trist, dar nu disperat, un film hazliu, dar nu vesel

Mişcarea pe care o va face Mae va reconfigura compania (din păcate cu un preţ prea mare!), cu tot cu principii şi filozofii. Mişcarea ei accentuează şi mesajul filmului: este bine să ne expunem online sau nu? Cum echilibrăm beneficiile unei societăţi transparente faţă de nevoia umană de confidenţialitate? Prin intermediul reţelelor de socializare s-au salvat vieţi, e drept, şi asta vrea şi Mae să sublinieze, care sunt avantajele monitorizării nonstop şi ale împărtăşirii experienţelor personale.

Dar Mae nu trebuie să uite nici o secundă un lucru: când va pleca din nou cu barca să se relaxeze (e pasionată de kaiac canoe), conectată la TruYou, deci supravegheată, apa nu îi va mai da niciodată acea senzaţie de mercur, pe care i-o oferea înainte de a intra în „The Circle“, când era un om liber, când îşi aparţinea şi când se bucura complet şi nestânjenită de gustul aventurii.

TruYou – un cont, o identitate, o parolă, un sistem de plată pentru fiecare persoană. (…) Pentru a utiliza oricare dintre  beneficiile The Circle, (…) va trebui să contribui tu, în felul tău, în TruYou. Epoca identităţilor false, a furtului de persoană, folosirea multiplă de nume, a parolelor complicate şi a sistemelor de plată a luat sfârşit.  Ori de câte ori ai vrut să vezi ceva, să utilizezi orice, să comentezi sau să cumperi, eşti la un buton distanţă, un cont, totul legat împreună şi care poate fi urmărit. Toate acestea fiind acţionate prin intermediul telefoanelor mobile, laptop, tabletă sau chiar cu ajutorul amprentei de retină. Odată ce aveţi un singur cont, acesta vă poate purta în fiecare colț al internetului, în fiecare portal, în fiecare site plătit şi face tot ceea ce ţi-ai fi dorit să facă. (fragment din <<The Circle>>, de Dave Eggers, cartea din care s-a inspirat filmul)