„Alien: Covenant“: cu ce vine nou Ridley Scott, după aproape 40 de ani

Ca absolvent al Şcolii de arte, Ridley Scott nu îşi dezminte nici în filmul „Alien: Covenant“ pasiunea lui pentru desen şi preocuparea pentru imagine. În plus, îi dă profunzime printr-un scenariu în care roboţii umanoizi încep să aibă idei.

Filmul „Alien: Covenant“ este plasat, temporal, la 10 ani după evenimentele din „Prometheus“. Ridley Scott se întoarce la rădăcinile saga-ului revoluţionar, printr-o poveste care îţi îngheaţă sângele în vene: da, e vorba de monstruoasele creaturi pe care le veţi vedea, dar şi de problema inteligenţei artificiale pe care filmul o pune în discuţie. Nu e ceva nou, tema a fost abordată şi în „Ex Machina“ sau „Ghost in the Shell“, de exemplu. Reluarea ei nu face decât să contureze un viitor terifiant. Câtă libertate le dăm roboţilor? Ce vom face atunci când ne vor depăşi pe noi, oamenii, şi vor avea putere de decizie?

Pentru a înţelege mai bine „Alien: Covenant“ şi legătura lui cu „Prometheus“ (2012), iată un fragment din „Prometheus“, în care îi vedem pe David, tatăl lui, Peter Weyland (fondator şi CEO al Corporaţiei Weyland, cel care l-a creat pe David şi care apare mai bătrân aici) şi Elizabeth Show (cercetătoare şi membră a expediţiei de pe nava Prometheus). Important este speech-ul tatălui: îşi exprimă statutul de creator şi orgoliul de a fi autorul a ceva ce el numeşte perfecţiune.

David revine în „Alien: Covenant“, iar povestea de până în anul 2104, perioadă în care are loc acţiunea, este rezumată în prologul din clipul postat înainte de premiera filmului, pe canalul de YouTube al 20th Century Fox:

Întorcându-ne la „Alien: Covenant“, filmul se deschide cu un dialog între David (Michael Fassbender) şi tatăl lui. Vizual, scena este minimalistă din punct de vedere cromatic, schimburile de replici simple, dar profunde. David este îmbrăcat complet în alb şi păşeşte calculat, iar mişcările corpului par să empatizeze cu mişcările muşchilor feţei. În timpul discuţiei, apare şi întrebarea în jurul căreia creşte povestea: De unde venim?/Care este sursa existenţei umane? Curios cum această dilemă nu mai este doar a omului, ci şi a androidului David, care a trecut la un nou nivel, mai evoluat. Spre deosebire de Walter („fratele“ de pe nava Covenant, interpretat tot de actorul Michael Fassbender), ajunge să-şi conştientizeze condiţia sa de robot umanoid în slujba omului. Cum s-a ajuns aici? Desfăşurarea întâmplărilor va veni cu răspunsul.

Citeşte şi:  „Charleston“, un film trist, dar nu disperat, un film hazliu, dar nu vesel

Imediat după dialogul din deschidere, acţiunea se mută în interiorul geometrizat al navei Covenant, colorat în nuanţe de gri metalizat. Aici îi găsim pe Walter, un echipaj aflat în somn indus şi sertare pline cu embrioni. Noua misiune este colonizarea planetei Origae-6, însă o explozie solară, urmată de captarea unor unde radio, o transmisiune accidentală sau nu, venită de undeva din spatiu, trezeşte echipajul şi deviază nava de la scopul iniţial. Liniştea se tulbură, iar ritmul acţiunii devine din ce în ce mai alert. Echipajul îşi va redirecţiona traseul prin ambiţia personală a lui Oram (Billy Crudup), noul căpitan, ocazie cu care Ridley Scott ne oferă un alt moment de respiro vizual: peisajul curat al planetei descoperite, un paradis neexplorat, popasul din drumul lor spre Origae-6. După care, totul explodează.

„Alien: Covenant“ este, în primul rând, un film despre extratereştri. Întrebat cum e, din punct de vedere creativ, să revadă ceva ce a făcut în urmă cu aproape 40 de ani (Ridley Scott a regizat primul Alien în 1979), regizorul a spus: „Ştii… eu pictez. E ca şi când m-aş întoarce la o pictură mai veche, m-aş uita la ea şi aş adăuga tuşe noi, aş îmbunătăţi-o“. Iată cum explică noutatea adusă:

Nu poţi fi urmărit la nesfârşit de un monstru de-a lungul unui coridor, devine plictisitor. M-am surprins gândindu-mă la faptul că nimeni nu s-a întrebat niciodată cine a făcut acest lucru şi de ce. Ai putea spune că monştrii din spaţiu, zeii din înălţimi sau inginerii spaţiului cosmic au inventat acest lucru. Ei bine, nu ei au făcut-o. ALIEN: COVENANT e pe cale să producă o răstunare de situaţie. (Ridley Scott)

Cum se împacă personajele cu răsturnarea de situaţie şi care mai sunt noutăţile cu care vine Ridley Scott, rămâne să aflăm începând cu 12 mai, data la care „Alien: Covenant“ intră în cinematografe. Până atunci, pregătiţi-vă de „un film dur, cu mult bordo“ (denumirea sângelui fals în cinema), aşa cum l-a descris Scott echipei înainte de a se apuca de el, un film în care imaginaţia nu are limite, care testează graniţele terorii şi accelerează bătăile inimii.

Un comentariu pentru “„Alien: Covenant“: cu ce vine nou Ridley Scott, după aproape 40 de ani