„Odiseea“: un film frumos ca un documentar Discovery

Deşi nu este un documentar, ci un film biografic despre un capitol din viaţa lui Jacques Yves Cousteau (perioada cuprinsă între 1949 şi 1979), „L’Odyssée“/„Odiseea“ este la fel de fascinant vizual şi narativ ca o incursiune Discovery în universul subacvatic. După ce îl vezi, rămâi cu sentimentul imersiunii într-o lume nouă.

Sunt toate șansele ca, pe de altă parte, „Odiseea“ să-i surprindă pe fanii lui Jacques Yves Cousteau, pentru că, așa cum spune Lambert Wilson (actorul care îl interpretează pe Cousteau), „filmul nu este neapărat o hagiografie a căpitanului Cousteau“.

Regizorul Jérôme Salle nu i-a iertat păcatele și i-a făcut comandantului navei Calypso un portret complex: l-a prezentat atât ca explorator și cercetător, cât şi ca soț, tată și om de marketing. Nimeni nu-i contestă calitățile de vizionar, dar mulți vor fi cei care vor pleca ușor dezamăgiți după ce vor fi intrat și în camere mai întunecate din viața sa.

Cousteau s-a compromis pentru a-și finanța călătoriile, semnând contracte cu magnații industriei petroliere, magnați care s-au întors împotriva lui la un moment dat. O altă pată pe CV-ul lui este felul în care s-a folosit de animalele sălbatice pentru a-și „înviora“ reportajele (exemplul celebru: cei doi lei de mare, Pépito și Cristobal). Cât despre abordarea ecologică a mediului înconjurător, ea s-a întâmplat destul de târziu și numai după ce i-a deschis ochii fiul lui mai mic, Philippe.

Ca tată și ca soț, Jacques Yves Cousteau nu are prea multe în comun cu temerarul om al mărilor și al oceanelor. Cum spunea Lambert Wilson, „filmul nu este o hagiografie a căpitanului Cousteau“. Mai mult, cu toate că Simone, prima soție a cercetătorului, și-a vândut moștenirea pentru a-i împlini visul soțului, și-a finanțat prin asta, paradoxal, propria izolare. Cu cât s-a apropiat mai tare de bărbatul pe care-l iubea, navigând alături de el, cu atât s-a însingurat mai mult. Audrey Tautou și-a numit personajul, în interviul de-aici, „adevăratul căpitan al navei Calypso“.

Caracterul repetitiv al destinului este dubios de frapant în „Odiseea“. Simone a procedat cu fiii ei așa cum au procedat părinții săi cu ea, i-a plasat într-un internat și s-a spălat pe mâini de griji. Susținută de Cousteau, evident. Tot de destin și de caracterul lui repetitiv ține și modul în care a decurs viața lui Philippe, mezinul cuplului Simone-Jacques Yves.

Philippe Cousteau (interpretat de actorul Pierre Niney)

Philippe Cousteau este eroul din umbră în „Odiseea“, varianta perfectă și, în egală măsură, spaima lui Cousteau. Cel care dă glas adevărului – în confruntările cu tatăl -, curajosul și talentatul familiei. Philippe va scoate din adâncuri filmări spectaculoase, scufundările lui sunt deseori la limita riscului, pentru că știe că dacă nu înoți printre rechini, nu ai cum să le vorbești oamenilor despre ei. Cu o „figură de cinema“, cum îi spune tatăl, Philippe e una din camerele, de data asta frumos luminate, din viața lui Cousteau, pe care spectatorul va fi surprins să o descopere.