Filme, Noutăți

Decalog cinefil: filmele lunii ianuarie pe marele ecran

Biografii, drame, animații, filme de aventură și SF-uri – titlurile lunii ianuarie pe marele ecran acoperă toate gusturile.


6 ianuarie: „Assassin’s Creed: Codul Asasinului“, „Collateral Beauty: A doua șansă“, „Juste la fin du monde“/„Doar sfârșitul lumii“, „Crăiasa Zăpezii 3: Foc și Gheață“

„Assassin’s Creed: Codul Asasinului“

Michael Fassbender și-a dorit să se implice cât mai mult în acest film, nu numai pe partea de interpretare, ci și pe cea de producție. În „Assassin’s Creed: Codul Asasinului“, actorul are un dublu rol, Callum Lynch și Aguilar de Nerha, iar în calitate de producător, a participat activ la editare și la tot ce ține de post-producție (realizarea cópiilor standard de exploatare în rețeaua de difuzare).

Callum (Cal) Lynch este descendentul unei linii de asasini profesioniști din secolul al XV-lea care, prin intermediul unei mașinării Animus, se va transfera în corpul și mintea lui Aguilar de Nerha (dublura lui din sec. XV). Operațiunea este abil condusă de Sophia Rikkin (Marion Cotillard), cea care îi redă, prin acest transfer, șansa la viața. Explicația ei constă în faptul că prin „jocul“ propus va descoperi un „panaceu“ împotriva violenței.

Cuvântul „joc“ nu este întâmplător folosit. „Assassin’s Creed: Codul Asasinului“ este o ecranizare după cunoscutul joc video creat de Ubisoft, cu care Fassebender a interacționat cu puțin timp înainte de filmări. Este foarte posibil ca Ubisoft să anticipeze prin povestea de pe marele ecran o intenție cu care își va atrage, în viitorul apropiat, clienții: aceea de a crea jocuri pentru realitatea virtuală. Senzația de joc din film, pe care o vor avea spectatorii, vine din multe detalii: muzica prezentă nonstop, cadrele filmate cu drona (multe dintre ele), felul în care este prins actorul în brațele mașinăriei Animus, ca și când ar sta pe scaunul unei console.


„Collateral Beauty: A doua șansă“

Howard, Whit, Claire și Simon sunt prieteni buni și parteneri de afaceri într-o Agenție de publicitate cu un succes uriaș. Dar când Howard, directorul comercial al Agenției, își pierde fetița de 6 ani, totul începe să cadă piesă cu piesă și se apropie de faliment – atât Compania, cât și relațiile cu apropiații ajung într-o mare derivă.

Singurul mod de a-l readuce în actualitate este, după părerea lui Whit, să-i pătrundă mintea și să-i facă jocul. Îi pun la cale un scenariu neașteptat, prin care Howard se va confrunta cu lucrurile pe care cândva părea să le înțeleagă și pe care acum le urăște. E vorba de Dragoste, Timp, Moarte.

Un teatru în film, în care personajele alegorice – Dragostea, Timpul și Moartea – sunt interpretate de Keira Knightley, Jacob Latimore și Helen Mirren, iar rolurile lui Howard, Whit, Claire și Simon, de Will Smith, Edward Norton, Kate Winslet și Michael Peña. Regia este semnată de David Frankel („Eu și Marley“, „Diavolul se îmbracă de la Prada“, „Dear Diary“).


„Juste la fin du monde“/„Doar sfârșitul lumii“

După „Mommy“, „Tom at the Farm“ și „J’ai tué ma mère“, Xavier Dolan a cucerit publicul festivalier și criticii de film cu o nouă poveste. „Juste la fin du monde“/„Doar sfârșitul lumii“ a câștigat Marele Premiu la Cannes și Premiul Juriului Ecumenic, anul acesta, și a intrat cu puțin timp în urmă în cursa pentru premiile Oscar.

Xavier Dolan lucrează pentru prima dată cu actori francezi, spre deosebire de producțiile anterioare în care actorii erau canadieni. Vincent Cassel și Marion Cotillard sunt doar două nume din distribuție. Întâmplările din „Juste la fin du monde“ au ca punct de plecare drama unui tânăr scriitor, Louis, care decide să revină acasă după 12 ani de absență.

Hotărârea lui este motivată de situația nouă în care se află. Louis este pe moarte și vrea să le comunice apropiaților acest lucru. Reuniunea de familie însă nu se desfășoară conform așteptărilor, empatia fiind înlocuită cu neputința de a asculta și de a iubi.


„Crăiasa Zăpezii 3: Foc și Gheață“

Oare ce mai pun la cale de data asta simpaticii eroi din animația care a cucerit copiii? Gerda pleacă într-o nouă aventură și își face noi prieteni, dar continuă să fie nedespărţită de Luta, micuţa nevăstuică, iar elfii, mici sau mari, condimentează universul de basm din „Crăiasa Zăpezii 3: Foc şi Gheaţă“ cu şotiile lor.

Împreună cu Rollan, Gerda încearcă să afle ce se ascunde în spatele legendei care terorizează universul trolilor. Dacă la început privesc ca pe un joc abilitatea lui Rollan de a produce foc din degete şi a Gerdăi de a îngheţa orice, lucrurile se complică în momentul în care aceste puteri le scapă de sub control.

Regizată de Aleksey Tsitsilin, animaţia „Crăiasa Zăpezii 3: Foc şi Gheaţă“ este o poveste pe placul celor mici, despre curaj, bunătate, mister, dragostea pentru familie şi… finaluri fericite.


13 ianuarie: „Jackie“, „Live by Night“/„Legea nopții“

„Jackie“

După asasinarea președintelui John F. Kennedy, Prima Doamna Jacqueline Kennedy luptă, copleșită de durere și trauma prin care a trecut, să-și recâștige credința, puterea de a-și consola copiii, dar mai ales să definească moștenirea istorică lăsată de soțul ei.

Actrița care îi dă viață Primei Doamne este Natalie Portman, iar criticii de film i-au apreciat interpretarea ca pe o posibilă șansă de a câștiga cel de-al doilea Oscar din cariera ei sau, dacă nu, cel puțin o nominalizare. Primul Oscar l-a primit pentru rolul principal feminin din „Lebăda neagră“ (2010), regizat de Darren Aronofsky („Requiem for a Dream“).

Citeşte şi:  Bill Skarsgård este Pennywise în filmul „IT“

„Jackie“ a avut premiera la Festivalul de Film de la Veneția, în 2016, unde a luat trofeul pentru cel mai bun scenariu (Noah Oppenheim). Deși pare un film biografic, regizorul Pablo Larraín a respins ideea și a subliniat că și-a dorit o „iluzie care vorbește despre durere, frumusețe, dorință“.


„Live by Night“/„Legea nopții“

Anii Nebuni continuă să inspire Hollywood-ul. Dacă în 2013, Baz Luhrmann exploata la maximum „Marele Gatsby“, punând accent pe imagine, pentru că prin poveste nu mai avea nimic nou de spus, în 2016 Ben Affleck se concentrează pe un detaliu picant al anilor ‘20: traficul ilegal de alcool.

„Legea nopții“ este al șaselea film regizat de Ben Affleck (lungmetraje, scurtmetraje, promo-uri), după „Argo“ (2012), Orașul“ (2010), „Dispărută fără urmă“ (2007), „Gimme Shelter“ (2008), „I Killed My Lesbian Wife, Hung Her on a Meathook, and Now I Have a Three Picture Deal at Disney“ (1993). Cel mai nou proiect, de a cărui regie se ocupă acum este „The Batman“.

Personajul lui din „Legea nopții“ se numește Joe Coughlin și este fiul inspectorului de poliție din Boston. Autoritatea paternă nu a funcționat foarte bine în cazul lui Joe, atât timp cât acesta sfidează legea și regulile. O complicație sentimentală îi pune la încercare adevăratul temperament și îl aruncă direct în inima mafiei din Tampa.


20 ianuarie: „Lion“/„ Saroo: Drumul spre acasă“

„Lion“/„Saroo: Drumul spre acasă“

Un băiat de 5 ani, indian, se rătăcește pe străzile din Calcutta și ajunge la mii de kilometri distanță de casă. Supraviețuiește multor obstacole înainte de a fi adoptat de o familie din Canada. 25 de ani mai târziu, își propune să-și caute părinții pierduți în copilărie.

„Saroo: Drumul spre acasă“ marchează un dublu debut: este primul lungmetraj regizat de Garth Davis și primul film în care joacă Sunny Pawar (îl interpretează pe Saroo, copil). Nicole Kidman apare ca mama adoptivă a lui Saroo, statut familiar actriței, dat fiind faptul că și în viața reală are doi copii adoptați.

Inspirat din memoriile lui Saroo Brierley, „A Long Way Home“, publicate în 2014, lungmetrajul de debut al lui Garth Davis a fost descris ca o poveste emoționantă. „Doar dacă nu ești om, nu te va mișca“, a notat Susan Wloszczyna pentru pagina rogerebert.com.


27 ianuarie: „Split“, „A Dog’s Purpose“/„Câinele, adevăratul meu prieten“, „The Odyssey“/„Odiseea“

„Split“

Tulburarea de identitate disociativă este o dereglare de tip psihiatric în care pacientul poate dezvolta mai multe identităţi. „Zelig“, al lui Woody Allen, suferea cam de aceeași boală, pe care Allen a exploatat-o parodic. Regizorului i-a plăcut ideea de a scrie un scenariu despre cineva care îşi schimbă personalitatea pentru a se potrivi peste tot şi pe care să-l prezinte ca pe un fenomen internaţional.

În „Split“, filmul lui M. Night Shyamalan, abordarea nu are nimic de-a face cu genul comic. Este un thriller din aceeași categorie cu „Al șaselea simț“, „Indestructibilul“ și „Semne“, care l-au consacrat ca maestru al suspansului. După ce Kevin (James McAvoy), care are 24 de personalități diferite, răpește trei adolescente, se declanșează o adevărată bătălie pentru supraviețuire între personalitățile lui, dar și cu cei din jurul lui.

Regizorul M. Night Shyamalan a recunoscut că filmările pentru „Split“ au fost cele mai provocatoare din toată cariera lui. Familiar personajelor solitare și dilematice („Irrational Man“, „Her“, „Iubire la New York“), Joaquin Phoenix a fost una dintre opțiunile pentru rolul principal. Înțelegerile contractuale l-au avantajat însă pe James McAvoy.


„A Dog’s Purpose“/„Câinele, adevăratul meu prieten“

„Fiecare câine care apare în viața ta apare cu un motiv“ – sună motto-ul de promovare al filmului, de pe posterul „A Dog’s Purpose“. Ecranizarea după cartea bestseller, scrisă de W. Bruce Cameron și publicată în 2010, este povestea unui patruped al cărui destin se definește și se conturează prin prisma stăpânilor săi.

Câinelui-protagonist îi dă voce Josh Gad, iar unul din lucrurile care îl fac pe animalul de companie să fie special este capacitatea lui de a se reincarna. Se va numi, pe rând, Toby, Bailey, Ellie, Bear și Budy, în funcție de imaginația celor care îl adoptă. Cu o abordare clasică – asemănătoare celei din „Uite cine vorbește“, în sensul că vom auzi gândurile câinelui -, „A Dog’s Purpose“ este regizat de Lasse Hallström („Chocolat“, „Haki: A Dog’s Tale“) și are premiera în ultima vineri a lunii ianuarie.


„The Odyssey“/„Odiseea“

Jacques-Yves Cousteau locuiește, împreună cu soția și cei doi fii, într-o casă cu vedere la Marea Mediterană. Dar gândurile lui Cousteau zboară spre tărâmul aventurii și al explorării. Datorită invenției sale, un aparat autonom de respirat sub apă, descoperă o lume nouă. Este lumea pe care vrea să o cerceteze în detaliu de-acum înainte. Iar pentru asta, este capabil de orice sacrificiu.

Călătoria în mediul marin este și o călătorie în viața lui Jacques-Yves Cousteau, de care regizorul Jérôme Salle s-a simțit legat încă din copilărie: „Am crescut în sudul Franței, dar pentru că părinții mei aveau un iaht, am călătorit mult în locurile unde Cousteau a făcut primele scufundări. Păstrez la fel de vie și amintirea documentarelor pe care le-am văzut la televizor. M-am simțit legat de acest personaj și de tot ce a făcut el încă din copilărie“.

Foto: Freeman Entertainment, Ro Image 2000, Independența Film, imdb.com

Un comentariu pentru “Decalog cinefil: filmele lunii ianuarie pe marele ecran

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *