„Hacksaw Ridge“/„Fără armă în linia întâi“: singurătatea lui Desmond T. Doss

„Hacksaw Ridge“/„Fără armă în linia întâi“ este povestea incredibilă, dar adevărată a unui om care, prin credința sa și iubirea pentru oameni, a supraviețuit conflictului feroce de la Okinawa, din timpul celui de-al doilea Război Mondial.

În primăvara anului 1945 – când forțele Statelor Unite din Okinawa se confruntau cu cele mai violente bătălii care au existat – un soldat s-a făcut remarcat dintre toți ceilalți. Numele lui: Desmond T. Doss, un obiector de conștiință care, în ciuda jurământului făcut de a nu ucide niciodată, și-a dus la capăt serviciul militar cu mult curaj, în calitate de medic neînarmat în infanterie… A reușit, de unul singur și fără să tragă măcar un glonte, să salveze viețile a zeci de camarazi răniți pe front, sub focul inamicului.

Ferm adventist de ziua a șaptea, Doss locuia în Virginia pe vremea când s-a înrolat voluntar în armată. Nu avea niciun interes să se lupte, ci voia mai degrabă să servească drept medic necombatant. Aceasta nu era o cale cu care armata să fi fost foarte familiarizată, dar Doss a insistat. Slăbănog, vegetarian și refractar în ceea ce privea antrenamentele din zilele de duminică, darămite când venea vorba de purtat o armă, Doss a fost inițial ridiculizat și maltratat de compatrioții săi; convinși că el ar fi o povară periculoasă în tranșee, au încercat în toate modurile posibile să-l facă să plece din armată. Este, pe rând, luat la mișto, umilit, pedepsit, bătut, închis și adus într-un final în fața Curții Marțiale, unde își susține pledoaria printr-un argument imbabtabil: într-un context în care miza este a lua vieți, cu ce poate fi el judecat dacă vrea să le salveze?

„Întotdeauna mi s-a părut că această poveste este despre un bărbat cu niște convingeri foarte puternice – care sunt apoi testate în condiții infernale, din care el iese și mai puternic“, a spus Bill Mechanic, producătorul filmului. „Desmond nu a vrut niciodată să vândă drepturile asupra poveștii, el nu voia să devină popular, simțind că asta ar veni în contradicție cu ceea ce era el cu adevărat. Abia spre sfârșitul vieții, apropiații l-au convins că venise timpul ca povestea să fie spusă, pentru fi dusă mai departe“, completează el.

Datorită combinației de elemente aparent incompatibile, testarea credinței, romantism, probleme de familie și realitatea brutală a războiului, istoria nu avea cum să fie tratată convențional. Mărturiile lui Doss și informațiile din registrele armatei au întregit viziunea artistică. Pentru a contura personajul, era nevoie să înțelegi mediul din care provine eroul, impactul părinților asupra lui, întâlnirea cu Dorothy, cea care urma să-i devină soție, și formarea convingerii religioase încă din copilărie. Detalii care au presupus alegerea unui regizor care să poată expune atât intimitatea vieții familiei Doss, dar și să recreeze lupta epică de la Okinawa cu un realism fermecător.

„I-am trimis lui Mel scenariul pentru Fără armă în linia întâi în 2002, apoi în 2010 și, iar, în 2014 (…). Reprezentanții săi îl citiseră înainte, dar până să i-l trimit a treia oară, Mel s-a arătat mai interesat să regizeze proiecte pe care le dezvoltase el însuși. În 2014, a citit scenariul într-o noapte, iar dimineață era de acord să se implice în proiect“, își amintește Bill Mechanic. L-a convins că Mel Gibson este alegerea potrivită, abilitatea de a pune în scenă personaje, de a mânui camera, de a edita imagini și de a oferi publicului o experiență inovatoare.

Gibson a intuit imediat posibilitatea de a aduce la lumină un erou uitat și a fost cucerit de Desmond Doss. „Desmond Doss detesta violența, care nu se potrivea deloc cu cu convingerile sale religioase, dar în același timp voia să-și slujească țara în cel de-al Doilea Război Mondial, ca medic. Cum se poate duce cineva în cel mai groaznic loc de pe pământ fără o armă la el? Mi s-a părut cu atât mai fascinant cu cât totul s-a întâmplat și în realitate, și am considerat că puteam să transmit povestea prin intermediul limbajului meu vizual. (…) A dus, cu alte cuvinte, eroismul la un cu totul alt nivel, rar văzut“, explică regizorul.

Găsirea actorului care să-l portretizeze pe Desmond Doss – un mix de modestie, romantism ușor comic, blândețe și un curaj profund și neașteptat – a fost o piesă esențială din proiect. „E un personaj dificil de portretizat deoarece e foarte interiorizat, nu se justifică prea des, așa că actorul ales trebuia să fie cineva care să-i poată reflecta personalitatea atât de bine, încât să-ți dai seama pe loc cum e de fapt“, spune producătorul. Nominalizat la premiile Tony și Globurile de Aur, cunoscut pentru rolurile sale din Uimitorul Om-Păianjen (Peter Parker) și Rețeaua de socializare (Eduardo Saverin), Andrew Garfield a acceptat rolul fără să stea pe gânduri.

Dacă l-a pus ceva pe gânduri pe Garfield, referitor la personajul lui, a fost respectul neobișnuit al lui Doss pentru adversar și pentru caracterul sacru al fiecărei vieți. „Desmond a tratat dușmanul cu aceeași grijă cu care și-a tratat camarazii americani. E greu să înțelegi această atitudine, dar eu am vrut să-l înțeleg mai bine, să învăț din perspectiva pe care el o avea asupra vieții și asupra lumii – această perspectivă frumoasă a lui conform căreia noi toți suntem de fapt doar unul“, a declarat el după ce a citit scenariul.

Odată înrolat, principalii adversari ai lui Desmond T. Doss vor fi sergentul Howell (Vince Vaughn), Smitty Ryker (Luke Bracey) și Căpitanul Jack Glover (Sam Worthington). Howell este un tip ager, rău de gură și exigent, dar corect cu oamenii săi. El știe că în război, cea mai mică clipă de neatenție le poate fi fatală. Când îl întâlnește pe „rebelul“ Doss, ideea unui soldat care refuză să pună mâna pe armă i se pare de neînțeles, cel puțin din perspectiva sa.

Smitty Ryker, un personaj fictiv și rivalul principal al lui Doss, a fost creat pentru a simboliza multitudinea de bărbați care l-au privit pe cel din urmă cu scepticism. Cel mai contrariant aspect pe care Smitty a trebuit să-l exploreze a fost modul în care suspiciunile sale profunde cu privire la Desmond au devenit, în timp, cea mai profundă formă de respect. La fel ca Howell și ca Jack Glover, care a existat și în realitate și care a încercat să-l îndepărteze pe Doss pe motive de sănătate mintală.

Toți camarazii, sergenții și generalii sfârșesc prin a-și cere iertare lui Doss – iată paradoxul întâmplărilor din „războiul“ pe care îl are de dus soldatul medic din Fără armă în linia întâi.