Filme, Noutăți

Decalog cinefil: filmele lunii noiembrie pe marele ecran

Luna noiembrie îi aduce pe marele ecran pe Meryl Streep, în rolul unei bogătașe excentrice, pe Benedict Cumberbatch în pelerină de super-erou și pe Jake Gyllenhall, autor de romane care schimbă destine. Animații, comedii, SF-uri, drame sau fantasy-uri, lungmetrajele acestei luni acoperă toate gusturile. Avem, în sfârșit, și multașteptata ecranizare după cartea lui M. Blecher, „Inimi cicatrizate“!


4 noiembrie: Hacksaw Ridge/ Fără armă în linia întâi, Doctor Strange, Trolls/Trolii

Hacksaw Ridge/ Fără armă în linia întâi (r. Mel Gibson)

E bine când în sălile de cinema mai vedem și câte un film cu temă religioasă. Fără armă în linia întâi este al doilea film din 2016, după Ben-Hurcu acest subiect. Desmond Doss (Andrew Garfield) își debusolează camarazii, sergenții și generalii cu credința lui. „Debusolează“ este, de fapt, impropriu spus. Doss este luat la mișto, pedepsit, bătut, închis dintr-un motiv de neînțeles pentru colegii lui de armată: nu vrea să folosească arma în război, pentru că nu vrea să ia vieți, ci să salveze vieți. Conform Bibliei și conform credinței sale. Toți camarazii, sergenții și generalii ajung, într-un final, să-și ceară iertare în fața lui – iată paradoxul întâmplărilor din „războiul“ pe care îl are de dus soldatul medic din Fără armă în linia întâi. Desmond Doss a existat în realitate, a salvat 75 de soldaţi pe câmpul de luptă de la Okinawa în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, fără să folosească vreun tip de armă.


Doctor Strange (r. Scott Derrickson)

Talentatul Benedict Cumberbatch intră în pielea unui super-erou, familiar iubitorilor de BD-uri încă din ’63. Medic neurochirurg de top, Stephen Strange își pierde abilitatea de a-și folosi mâinile în urma unui accident. Pentru a-și rezolva handicapul, călătorește până în îndepărtatul Nepal. Aici intră într-un mediu mistic, cu personaje la fel de mistice – vrăjitori, gardieni de sanctuare, maeștri spirituali. Încăpățânarea și cinismul lui se lovesc de înțelepciunea Celei Antice (Tilda Swinton), vrăjitoarea supremă, care îl va iniția în tainele magiei. Vizual, filmul este un caleidoscop fabulos, efectele speciale le depășesc și le perfecționează pe cele din Inception. Pentru a transpune pe marele ecran fantastica lume din Doctor Strange, sursele primare de inspirație au fost Matrix și Hayao Miyazaki. Unul din personajele negative, Kaecilius, fost ucenic la școala Celei Antice, este interpretat de Mads Mickkelsen, excelent în rolul de erou care pune bețe în roate unui grup care vrea să salveze Universul amenințat de Dormammu, entitatea rea.


TrollsTrolii (r. Walt Dohrn, Mike Mitchell)

Colorată și veselă, animația regizată de Walt Dohrn și Mike Mitchell este recomandarea perfectă pentru copii, mici sau mari, pentru familii în general. După Prințul din Egipt (1998), Trolii este al doilea musical al Studiourilor DreamWorks. Cu 20 de ani în urmă, aceste vietăți simpatice trăiau fericite într-un copac. După ce sunt atacați de Bergeni – invidioși pe optimismul și starea lor de bine – trolii se mută în subteran. Bergenii nu se pot bucura de viață decât dacă mănâncă troli, acesta este secretul lor. Când sunt răpiți, odată redescoperiți în măruntaiele pământului, Poppy (fiica regelui-trol) pleacă într-o călătorie de inițiere ca să-și salveze prietenii. Prin ea și prin această aventură, Walt Dohrn și Mike Mitchell au de răspuns la niște întrebări din subtextul poveștii: Se învață fericirea?, Ce înseamnă să fii diferit?, Cât de rău este răul?.


11 noiembrie: Arrival/ Primul contact, Florence Foster Jenkins/ Florence

Arrival/ Primul contact (r. Denis Villeneuve)

Louise Banks (Amy Adams) are o muncă dificilă în Primul contact. Solicitată de autorități pentru a descifra mesajele extratereștrilor – Louise Banks este specializată în lingvistică -, protagonista are la dispoziție un timp limitat pentru a traduce limbajul lor. O situație fără precedent în experiența ei, asemănătoare din acest punct de vedere cu cea a lui Eleanor Arroway (Jodie Foster) din  Contact. Audiența stă cu sufletul la gură în așteptarea veștilor, iar tensiunea crește. Regizorul Denis Villeneuve și echipa de scenariști au făcut eforturi intense pentru a reda acuratețea detaliilor de ordin științific din film – s-au consultat cu specialiști în domeniu, Stephen Wolfram și fiul acestuia, Christopher Wolfram. Din distribuție, în afară de Amy Adams, mai fac parte Jeremy Renner (Captain America: Civil War) și Forest Whitaker (The Last King of Scotland).


Florence Foster Jenkins/ Florence (r. Stephen Frears)

A fost vulpe în Fantastic Mr. Fox, vrăjitoare în Into the Woods, politician în The Iron Lady. Acum este bogătașă extravagantă cu veleități de soprană. Florence Foster Jenkins se numește noul personaj al lui Meryl Streep, iar certitudinea ei, aceea că deține o voce absolut minunată intră în dezacord cu realitatea. Și în Citizen Kane, votat recent de către BBC drept cel mai bun film din toate timpurile realizat de Hollywood întâlnim ideea – Susan Alexander Kane are aceeași iluzie, că este o cântăreață bună, iluzie cultivată și întreținută de cea mai apropiată persoană ei. Moștenitoarea excentrică pune la cale un concert public, ocazie cu care întreaga șaradă este pe punctul de a se destrăma. Clair Bayfield, actor și diplomat englez în Florence, este singurul care face tot posibilul pentru a o proteja de crudul adevăr și de ridicol.

Citeşte şi:  Les films de Cannes à Bucarest 2017: 11 povești cu care pleci acasă


18 noiembrie: Inimi cicatrizate, Nocturnal Animals/ Animale de noapte, Fantastic Beasts and Where to Find Them, The Handmaiden/ Slujnica

Inimi cicatrizate (r. Radu Jude)

Cotidianul francez „Libération“ a analizat viața în „Inimi cicatrizate“ într-o cheie poetică, văzută prin spațiile pe care Emanuel le locuiește: de la pat, la sanatoriu, de la plajă, la oraș. Allan Hunter, de la Screen International, a comparat filmul cu „Crash“ al lui David Cronenberg, iar site-ul Cineuropa.org a pus accentul pe interpretarea actorilor din rolurile principale și pe relația dintre ei. „Lucian Teodor Rus este foarte convingător în rolul lui Emanuel, iar tânărul actor își găsește o parteneră puternică în Ivana Mladenovic“, au scris ei. Ce spune Radu Jude despre „Inimi cicatrizate“? Citiți opinia lui în interviul de aici!


Nocturnal Animals/ Animale de noapte (r. Tom Ford)

Când iubire, când cruzime, când răzbunare, când ispășire – Amy Adams și Jake Gyllenhall își trec personajele prin cele mai complicate stări în Animale de noapte. Susan Morrow (Amy Adams) este dealer de artă, împlinită în carieră, dar mai puțin fericită în mariajul cu Hutton Morrow (Armie Hammer). Într-o zi, găsește în cutia poștală un colet cu o carte în el, romanul „Nocturnal Animals“ scris de fostul soț, Edward Sheffield. Ca Julieta lui Almodóvar, prin intermediul unui text, de data aceasta scris de altcineva, Susan își reconsideră fosta relație și inclusiv pe ea însăși.


Fantastic Beasts and Where to Find Them (r. David Yates)

Scenariul de debut al lui J.K. Rowling (care este și autoarea cărții, publicată în 2001) explorează universul magiei, fără a avea vreo legătură, cum ea însăși a spus, cu „Harry Potter“. „Este o extensie a acestei lumi“, a subliniat scriitoarea. În Fantastic Beasts and Where to Find Them, Newt Scamander (Eddie Redmayne) își propune să se perfecționeze în magie și va întâlni în căutările lui diverse creaturi fantastice, mai mult sau mai puțin periculoase. Legătura filmului cu „Harry Potter“ garantează din start succesul lungmetrajului regizat de David Yates, cunoscut pentru Harry Potter și Talismanele Morții (partea 1 și 2), Harry Potter și Ordinul PhoenixHarry Potter și Prințul Semipur.


The Handmaiden/ Slujnica (r. Chan-wook Park)

La Chan-wook Park, nimeni şi nimic nu este ce ni se arată, exact ca în Old Boy, unde puzzle-ul întâmplărilor se rezolvă printr-o răsturnare de situaţii. Să amăgească spectatorul este mica lui plăcere. Regizorul coreean este un adevărat păpuşar, îşi mânuieşte personajele după buna fantezie şi le molipseşte şi pe ele cu această „îndeletnicire“. Fiecare este marioneta celuilalt în The Handmaiden (uitaţi-vă doar la posterul filmului!). Hideko este la mâna lui Sook-Hee, Sook-Hee, la mâna lui Hideko. Contele Fujiwara o controlează pe Sook-Hee şi este la rândul lui controlat de altcineva. Sadicul unchi Kouzuki, cu limbă neagră şi cu o iubire pătimaşă pentru cărţile vechi, rare, se foloseşte de nepoata Hideko, pentru a le citi poveşti licitatorilor şi pentru a înscena fragmente licenţioase. Un film erotic și senzual, dual ca cireșul din curtea lui Kouzuchi, pe care îl poți admira și mirosi, dar de crengile căruia poți să îți iei și viața.


25 noiembrie: Moana/ Vaiana

Moana/ Vaiana (r. Ron Clements, John Musker)

Vaiana este oficial cea de-a 14-a prințesă Disney și a doua a cărei poveste nu este inspirată de un basm sau o legendă. Prima a fost Merida, din Brave (2012). Adolescenta pleacă într-o călătorie pe ocean pentru a-și demonstra că poate fi un maestru al descoperirilor de noi locuri, dar și pentru a continua linia strămoșilor ei. John Musker a declarat într-un interviu pentru Huffington Post că în copilărie l-au influențat cărțile lui Herman Melville și Joseph Conrad și că exotismul din Insulele Pacificului l-a provocat și i-a incitat curiozitatea. Ron Clements şi John Musker au mai regizat „Mica Sirenă“, „Aladdin“, „Prinţesa şi Broscoiul“.

Foto: Forum Film România, Ro Image 2000, Freeman Entertainment, imdb.com, PR

Un comentariu pentru “Decalog cinefil: filmele lunii noiembrie pe marele ecran

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *