David Heyman, despre „Animale fantastice și unde le poți găsi“: „Deși creaturile dau titlul filmului, oamenii sunt miezul poveștii“

Regizat de Dvid Yates, după un scenariu scris de J.K. Rowling, „Fantastic Beasts and Where to Find Them“/ „Animale fantastice și unde le găsești“ are premiera în cinematografele de la noi astăzi, 18 noiembrie.

Povestea, pe scurt
1926, New York. Lumea vrăjitorilor este amenințată de o entitate misterioasă, cu o putere distrugătoare. Orașul devine fragil ca o coajă de ou, iar temerea că cercul vrăjitorilor ar putea fi dat în vileag în fața Nu-Magilor (sau Încuiații, cei străini de tainele oculte) crește. Newt Salamandă ajunge în New York în acest context, după o excursie globală, în timpul căreia a cercetat și salvat creaturi dintre cele mai ciudate, dar cu puteri ieșite din comun. Le ține ascunse bine în valiza cu care sosește pe pământul american, deoarece acestea sunt interzise aici. Printr-o încurcătură, valiza lui se schimbă cu valiza lui Jacob Kowalski, un Nu-Mag naiv, care eliberează fără să vrea câteva dintre animalele lui Newt.

Tina Goldstein, fost Auror, pune imediat dezastrul din lume pe seama sosirii colecționarului de creaturi fantastice în New York și pe faptul că respectivele făpturi au fost eliberate – detaliu considerat o încălcare serioasă a Regulamentului de Discreție. Cu toate acestea, lucrurile iau o întorsătură neplăcută atunci când Percival Graves, enigmaticul Director al Departamentului de Securitate Magică de la MACUSA (Congresul Vrăjitorilor din Statele Unite ale Americii) își proiectează suspiciunile atât asupra lui Newt, cât și asupra Tinei.

Cuplul Newt Salamandă – Jacob Kowalski
Alegerea actorilor din distribuție a început cu protagonistul, Newt Salamandă, iar Eddie Redmayne a fost prima și singura opțiune. Complex în rolul lui Stephen Hawking din „Teoria întregului“ și sofisticat în „Daneza“, britanicul s-a dovedit a fi varianta potrivită datorită versatilității și înclinației sale spre explorarea detaliilor care țin de un personaj. Zgârcit în replici și expresiv prin mimică – asemenea lui Cosmé McMoon, din „Florence“ – Newt Salamandă poate lăsa impresia unui „erou“ timid și stângaci, nu foarte sociabil, dar care devine pe parcurs cuceritor și captivant.

Între el și Kowalski (Dan Fogler), un Nu-Mag desăvârșit și o proiecție a spectatorului profan în arta magiei, debusolant de simplu în comparație cu magizoologul, se va lega o strânsă prietenie, cu un termen strict de garanție – există anumite secrete magice care e bine să fie uitate odată aflate. Relația dintre ei este și relația centrală din „Animale fantastice și unde le poți găsi“. Newt nu ține să îl familiarizeze în tainele oculte, cât să-i arate universul lui fantastic și să-l convingă de caracterul inofensiv al creaturilor care-l populează, atât timp cât le știi sensibilitățile.

Li se alătură, pe parcurs,  Tina Goldstein (Katherine Waterson) și sora acesteia, Queenie (Alison Sudol) și împreună vor forma un cvartet de excluși care vor lupta cu, veți vedea, un personaj și mai marginalizat. David Heyman, producătorul filmului, a spus legat de acest subiect: „Multe dintre temele fundamentale din cărțile <<Harry Potter>> pot fi observate și aici: virtutea toleranței în contrast cu pericolele intoleranței și represiunii, capacitatea de a fi fidel ție însuți, legătura care se creează între cei excluși. (…) Deși creaturile dau titlul filmului, oamenii sunt miezul poveștii“. Legătura dintre cei patru se încheagă în momente delicate din viața lor, banală sau extravagantă: Jacob nu obține finanțarea pentru gogoșeria pe care vrea să o deschidă, Newt este acuzat de dezastrele care au loc în New York, Tina Goldstein a fost degradată în Macusa.

Între magic și non magic
Primit pozitiv de fanii seriei Harry Potter, „Animale fantastice și unde le poți găsi“ a fost apreciat de criticii de film diferit: unii l-au considerat magic, alții mai puțin magic. Dacă există un „păcat“ al ecranizării poveștii acela ține de aglomerația de creaturi fantastice și de abundența efectelor speciale. Fiecare dintre vietățile lui Newt Salamandă poate fi o poveste în sine, pentru că fiecare este complexă – are vicii și slăbiciuni, o istorie personală, plus o înfățișare spectaculoasă. Una se atașează prea tare, alta își ia forma în funcție de spațiul pe care îl ocupă. Probabil că dacă ar fi fost reduse, de exemplu, la simpaticul niffler, un animăluț cleptoman, primul evadat din valiza magizoologului, era suficient. De asemenea, Newt și Jacob ar fi fost de ajuns ca eroi care au de rezolvat un caz. Dar totul ține de imaginația echipei, a regizorului în mod special. Și, în pofida finalului previzibil, există sub dedesubturile lui un alt sfârșit, mai subtil. Însă aici intervine imaginația spectatorului.

2 comentarii pentru “David Heyman, despre „Animale fantastice și unde le poți găsi“: „Deși creaturile dau titlul filmului, oamenii sunt miezul poveștii“