„Hands of Stone“/ „Pumni de piatră“: Panama vs. America

Hands of Stone/ Pumni de piatră, al doilea lungmetraj regizat de Jonathan Jakubowicz, după Secuestro Express (2005), este o poveste la fel de intensă ca toate titlurile din filmografia sa.

Dacă în scurtmetrajul Distance (2002), Jonathan Jakubowicz a abordat tema atacurilor din 11 septembrie 2001, în documentarul Ships of Hope (2000) a relatat călătoria unor refugiați evrei în Venezuela, din timpul Germaniei naziste. De mare impact este și tema din primul lui lungmetraj, Secuestro Express, al cărui subiect sunt răpirile de rutină din America Latină, un thriller care vorbește de problemele sociale contemporane din spațiul respectiv.

Dramă biografică și de acțiune, Hands of Stone/ Pumni de piatră are în centru nu numai viața legendarului boxer panamez Roberto Durán (Edgar Ramirez), ci și legătura specială pe care a avut-o cu Ray Arcel (Robert De Niro). Tatăl lui, un pușcaș american, are o aventură cu mama lui Durán, în timpul ocupației americane din Panama. Crescut într-un mediu ostil, în sărăcie și neajunsuri, Roberto se dovedește a fi de mic ambițios, impulsiv și decis.

Rivalitatea dintre Durán și Sugar Ray Leonard, interpretat de Usher Raymond în film, este una dintre cele mai spectaculoase din istoria oricărui sport. Iar povestea lui Durán nu numai că este unică, el însuși este foarte cool. Unii eroi sunt plictisitori, Durán nu e niciodată. Chiar și atunci când face lucruri care nu îți plac, e amuzant să-l privești. (interviu cu Jonathan Jakubowicz, despre Hands of Stone)

În el crește treptat ura pentru tot ce înseamnă America și, odată cu ea, dorința de a-și construi propriul „vis panamez“. Este hotărât să răzbune mândria rănită a țării sale, ajunge să lupte cu boxeri americani de top, pe care îi învinge nu numai datorită forței pumnilor săi, ci și faptului că în fiecare vede un soldat american sau un tată de înfruntat și de cucerit. Chiar dacă alături de el va fi Arcel, un evreu din… America.

Nu a fost deloc ușor să fac filmul ăsta. Cele mai multe personaje sunt fie latino-americani, fie afro americani – fapt care e împotriva oricărui stereotip, iar realizarea lui în contextul unui sistem a fost imposibilă. (…) E o călătorie dificilă cu happy end, în care am avut de înfruntat numeroase obstacole. (…) Filmele în care personajele latine sunt pozitive nu se fac pur și simplu. E un detaliu care trebuie schimbat urgent. (Jonathan Jakubowicz)

Ray Arcel, evreu din Harlem, a devenit primul antrenor de box ales în galeria de onoare a acestui sport. Prin mâinile lui au trecut aproape 2.000 de boxeri în cariera sa de şapte decenii şi niciunul dintre ei n-a fost vreodată rănit grav în meciuri. Hands of Stone surprinde și reîntoarcerea lui în activitate, după o pensionare forţată. Ray Arcel îl antrenează pe Durán gratis, riscându-şi viaţa, şi aşa începe o călătorie fascinantă care rezultă într-o relaţie de prietenie şi mentorat, care îi va schimba pe amândoi, din antrenor în tată, din elev în fiu.

Adversarul de temut al lui Roberto Durán se va dovedi a fi el însuși. Lupta lui este aceea de a învăța ce înseamnă o strategie, ce presupune să-ți domini mental concurentul, să nu mai vadă în el nici pe tatăl care l-a părăsit, nici pe soldatul american care îl amenința, copil fiind. Din acest motiv meciul cu Sugar Ray Leonard va fi unul greu și spectaculos. Americanul are ce panamezul nu are și invers. Pentru a câștiga pe ring, fiecare trebuie să pătrundă tactica celuilalt. Au o relaţie duală, sunt atât în competiţie, cât şi într-o relaţie de simbioză, pentru că se influențează reciproc.

Când am avut premiera la Cannes, iar oamenii s-au ridicat în picioare și l-au ovaționat, Durán a început să plângă. La fel și noi. Tot ce e legat de acest film a fost special pentru întreaga echipă. Să fii în stare să spui povestea cuiva care, în opinia mea, este cel mai mare boxer latin din istorie, (…) e un privilegiu și o onoare care m-au făcut să merg mai departe de-a lungul celor mai grei ani și cărora le voi fi recunoscător pentru totdeauna. (Jonathan Jakubowicz)