„Pete şi Dragonul“, un film de familie, cu influenţe din Miyazaki

Un film de familie Disney clasic, în care este promovată însăşi ideea de familie. Pete şi dragonul Elliot se întâlnesc într-un moment critic din viaţa lor.

Orfani, şi unul, şi altul, puiul de om şi creatura înaripată se împrietenesc şi devin nedespărţiţi. Însă nimic nu poate înlocui ceea ce natura a lăsat, este convingerea regizorului şi scopul lui declarat. Adică nimic nu poate substitui familia alcătuită din mamă şi tată. De aceea, prima diferenţă dintre versiunea actuală şi cea din ’77 este aceea că David Lowery a vrut să reinventeze „o poveste cu miez despre un adevărat film de familie Disney“.

Elliot, dragonul, pe de altă parte, nu are nimic din ferocitatea cu care mitologiile sau Biblia ni-l prezintă. El este şi rămâne un simbol al răului şi al puterilor demonice – să ne amintim doar episodul în care Sfântul Gheorghe omoară balaurul. Este „îmblânzit“, aşadar, şi seamănă mai mult cu un câine – amuşinează, are ochii mari şi umezi, dă din coadă când se bucură. Numele lui, de altfel, este acelaşi ca al patrupedului din cartea primită în dar de Pete de la părinţii lui, „Elliot gets lost“, carte care chiar există şi care este scrisă de David Lowery şi Toby Halbrooks (co-scenarist).

Elliot mai este, pe de altă parte, şi un spirit bun al pădurii, casa lui şi a micuţului orfan, detaliu care apropie filmul teribil de mult de lungmetrajul de animaţie al lui Hayao Miyazaki, „Vecinul meu, Totoro“. Şi Pete adoarme pe burta lui moale, călătoreşte împreună cu el, au o văgăună în care se adăpostesc. „Vecinul meu, Totoro“ şi „Împărăţia viselor şi-a nebuniei“ sunt două titluri din filmografia japonezului pe care David Lowery le-a vizionat pentru inspiraţia vizuală şi artistică. Iar protejarea pădurii, a naturii şi lupta împotriva defrişărilor masive, idei prezente în „Pete şi Dragonul“, sunt şi ele un laitmotiv în animaţiile lui Myazaki.

Pe placul copiilor, „Pete şi Dragonul“ este un motiv potrivit pentru a petrece o după-amiază de weekend, în familie, la cinema.