Filme

Ohad Naharin: „Mişcarea este mai presus de gen, este contrară machismului“

Mr. Gaga, regizat de Tomer Heymann, este un film documentar despre Ohad Naharin, coregraful cu care a colaborat Natalie Portman pentru pregătirea rolului din Black Swan/Lebăda neagră (2010).

Mr. Gaga se deschide cu o minciună. Întrebat, într-un interviu, cum a început să danseze, Ohad Naharin a inventat pe loc o poveste. Avea un frate autist, cu care bunica lui reuşea să comunice prin dans. Bunica moare, iar el vrea să continue să comunice cu fratele autist. Aşa s-a apucat de dans. „Trebuie să inventezi ceva, pentru că altfel ar rămâne neclar, există mai multe răspunsuri la această întrebare“, explică Naharin.

Să reduci dansul la o singură definiţie nu stă în firea coregrafului, e ceva mai complex, ce nu poate fi povestit într-un singur interviu sau într-un singur documentar. Judith Brin Ingber îl compară cu Motanul Cheshire din „Alice în Ţara Minunilor“ – avea un fel al lui de a se conecta la energiile feminine, rămânând în acelaşi timp foarte personal. „Mişcarea este mai presus de gen, este contrară machismului“, completează Ohad Naharin în filmul biografic.

„Prin dans, ne întoarcem la animalul din noi, la vânătorul din noi“, spune el. Metoda de lucru cu echipa sa nu e deloc confortabilă. „Ne zicea uneori, în timpul spectacolelor, din culise, Mă plictisiţi! Ah, cât mă plictisiţi“, povesteşte un dansator din Compania Batsheva. Acelaşi dansator rememorează extaziat prima lui întâlnire cu „Tabula Rasa“ (spectacol coregrafiat de Naharin) şi implicit cu Naharin: „Atunci când cineva te poate hipnotiza cu un şir de dansatori, înseamnă că e un geniu“.

3 momente au fost esenţiale pentru ca lumea să audă de Ohad Naharin. Iată-le, cronologic, mai jos, aşa cum reies din lungmetrajul biografic realizat de Tomer Heymann: 

Citeşte şi:  Scurtmetrajul românesc „Doamna Ghica“ merge în Mexic!

1. Căsătoria cu Mari Kojiwara, dansatoare-vedetă în New York, care a părăsit Compania Alvin Ailey American Dance Theater pentru Ohad Naharin și pentru a pune pe picioare ceea ce la început s-a numit Compania de dans Ohad Naharin și mai apoi Compania de dans Batsheva. S-a mutat cu Naharin în Israel şi nu s-a putut acomoda niciodată cu noul loc. „Ceasul ei a rămas la ora New Yoork-ului, nu a schimbat ora“, povesteşte dansatorul. Mari Kojiwara a murit la 50 de ani, de cancer cervical (de col uterin).

2. Un accident nefast, din cauza căruia Ohad Naharin nu a mai putut dansa, pentru că și-a compromis ireversibil o serie de nervi, dar care s-a transformat în ceea ce urma să revoluţioneze dansul. În perioada convalescenței, atent fiind la neputința trupului, a învățat să-l cunoască, să-l asculte, să-i pună la încercare limitele, să învețe să comunice cu el. Așa s-a născut mișcarea Gaga.

3. Scandalul din ’98, cu ocazia Jubileului din Israel, când trupa Batsheva, condusă şi coregrafiată de Ohad Naharin, a stârnit valuri uriaşe de simpatie prin refuzul de a apărea pe scenă mai îmbrăcaţi decât li se ceruse. Spectacolul se numea „Echad Mi Yodea“ şi presupunea ca, pe măsură ce dansul evolua, dansatorii să arunce hainele de pe ei. Evenimentul a crescut enorm notorietatea lui Ohad Naharin.

Foto: bohemiaticket.cz

Citeşte şi:
Ingrid Bergman: „Schimb totul în viaţa mea la fiecare 10 ani“

Un comentariu pentru “Ohad Naharin: „Mişcarea este mai presus de gen, este contrară machismului“

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *