Cannes2016, Filme

Cristian Mungiu: „Anxietatea este foarte prezentă în societatea românească“

Bacalaureat este filmul cu care Cristian Mungiu participă anul acesta la Cannes, în Competiţia oficială a Festivalului pentru Palme D’Or. În aceeaşi competiţie intră şi Sieranevada, a lui Cristi Puiu.

Este fidel Cannes-ului, iar Cannes-ul îi este fidel, au fost printre primele cuvinte cu care moderatoarea Conferinţei de presă de la Cannes l-a descris pe Cristian Mungiu, referindu-se la desele lui participări la Festival. Anul acesta, Cristian Mungiu aduce o poveste, în primul rând despre părinţi, copii şi comunicarea dintre ei, cum însuşi a ţinut să sublinieze.

Sunt momente în viaţă când descoperi că e târziu să faci un anumit lucru. Unii oameni cred că trebuie să se împlinească prin copii, să îşi salveze, astfel, viaţa, alţii că, dimpotrivă, trebuie să le ofere libertate.

Întrebat despre problema corupţiei care transpare în Bacalaureat, regizorul a spus că scopul lui nu a fost să facă un film despre corupţie, ci despre cum o tolerezi. Şi a explicat: „Nu am intenţionat să pun accentul pe asta, presa scrie aproape zilnic despre acest subiect, ci despre un părinte care a supravieţuit până la vârsta pe care o are pentru că a făcut mici compromisuri. De aceea, poate ar trebui să reconsiderăm nu ceea ce vedem la copiii noştri, ci la noi, în sensul de a corecta lucrurile mici“.

Cum a fost ales subiectul? În Bacalaureat, Romeo Aldea (Adrian Titieni), medic într-un mic oraș de provincie, trebuie să decidă care e cea mai bună cale de urmat pentru copilul lui în contextul societății românești de astăzi. Sfatul lui este de a părăsi ţara şi recurge la mici compromisuri.

Am citit presa, am urmărit ştiri, m-am uitat pe diverse articole – la noi se scrie mult şi despre corupţie, şi despre educaţie. Le-am văzut în ziare şi am zis că ar trebui să le mixez, pentru că există o legătură în societatea noastră între corupţie şi a face compromisuri. (Cristian Mungiu)

Lungmetrajul se deschide cu o scenă în care este spart un geam, detaliu care îţi induce un sentiment de pericol, a observat moderatoarea. „Nu este uşor să vorbeşti despre sentimente în film. E nevoie de evenimente din afară care să le pună în evidenţă. Anxietatea este foarte prezentă în societatea românească. Deci am găsit acest mic truc. Am crezut că este important să arăt în film această anxietate“, a explicat regizorul.

Din distribuţie, în afară de Adrian Titieni, mai fac parte Maria Drăguş, Malina Manovici, Rareş Andrici, Lia Bugnar, Rareş Andrici, Vlad Ivanov, Emanuel Pârvu, Valeriu Andriuta, Lucian Ifrim, Gheorghe Ifrim, Adrian Vancica. La Cannes, au fost prezenţi Adrian Titieni, Maria Drăguş, Malina Manovici şi Rareş Andrici.

Cum e să lucrezi cu Cristian Mungiu? „La început mi s-a părut ciudat. M-am întrebat de ce trebuie să trag atâtea duble pentru o singură scenă, în jur de 30, m-am gândit că greşesc eu, dar mi-am dat seama că de fapt regizorul este foarte meticulos. Este foarte precis, ştie exact ce vrea de la actori, iar chestia asta mi-a oferit încredere“, a răspuns Rareş Andrici.

Maria Drăguş este, şi ea, fidelă Cannes-ului. În 2009, The White Ribbon/ Das weiße Band, în care actriţa o interpretează pe Klara, a câştigat Palme D’Or. Referitor la rolul Elizei, fiica doctorului Aldea, Maria Drăguş a mărturisit că, deşi Bacalaureat este o poveste universală, sunt lucruri pe care nu le deprinzi decât dacă trăieşti în România (ea a crescut şi locuieşte în Germania). „Cristi m-a încurajat să explorez profunzimile personajului, mi-a făcut un cadou cu acest rol“, a spus ea.

Două bilete la preț de unul, miercurea, la orice film, în cinematografele partenere Orange.

Cum e, însă, pentru Cristian Mungiu să lucreze cu actorii? „Vreau de la ei să înveţe replicile, să fie acolo, cu trup şi suflet, să respecte adevărul şi ideea pe care vrem să o transmitem prin film“ a fost răspunsul lui în timpul Interviului care a precedat Conferinţa de presă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *