Filme, Recenzii filme

„Bacalaureat“. Un bărbat şi mai multe femei bolnave

Tristă şi de înţeles este povestea doctorului Romeo Aldea (Adrian Titieni) din Bacalaureat. Cu patru femei bolnave în viaţa lui, greu de imaginat un bărbat fericit.

Eliza (Maria Drăguş), fiica medicului, a fost atacată, are o mână în ghips şi este cu moralul la pământ. Magda (Lia Bugnar), soţia, e cu nervii în pioneze. Sandra (Malina Manovici), amanta, suferă şi ea moral – cât o mai duce aşa, în provizorat? Iar mama tocmai a leşinat din cauza unei presiuni intracraniene. Ca să fie diagnosticul complet, la final, apare şi o doamnă văduvă, Bulai, nevasta unui pacient care i-a murit pe patul de spital.

Defect este şi peisajul în filmul lui Mungiu – blocuri reabilitate parţial, o bancă strâmbă, geamuri sparte. Corpul amantei, „reparat“ – cicatricea care-i traversează mijlocul e la fel de vizibilă ca foaia de hârtie cu care doctorul Romeo cârpeşte sticla prin care a trecut o piatră. E stridentă, se vede. Aşa cum zgomotele se aud, pentru că ţipă – câini care latră, telefoane care sună interminabil. Panica este personajul din umbră în Bacalaureat.

„Anxietatea este foarte prezentă în societatea românească“, a spus regizorul în timpul Conferinţei de presă de la Cannes, ca o explicaţie la trucul geamului spart, folosit chiar din intro pentru a induce neliniştea. Angoasa este întreţinută în poveste şi prin alte mijloace – ţârâitul telefoanelor mobile sau fixe. Şi dacă s-ar imagina o alegorie a Angoasei, Magda ar exprima-o perfect. Te-aştepţi ca, în orice secundă, să izbucnească ori să se facă cioburi, are ceva din fragilitatea sticlei.

Citeşte şi:  HipTrip Travel Film Festival 2017: 15 titluri de neratat

Să ne întoarcem la doctorul Aldea. La calmul său imperturbabil în împrejurările date. Naivitatea lui e de înţeles – nu acceptă cuvântul viol, se minte, deci, discursul e, deseori, o cascadă de maxime inspiraţionale şi întrebări retorice. Contextul personal şi social nu îi sunt favorabile. Stârneşte milă pentru că e un om fără soluţii. Singura fantă spre împlinire este Eliza, copilul/salvarea/speranţa. „Dacă noi am greşit, nu trebuie să greşeşti şi tu, iar dacă greşeşti şi tu, înseamnă că noi am trăit degeaba“, i se adresează tatăl fiicei.

De aceea Bacalaureat este, înainte de orice, un film despre părinţi (taţi!), copii şi comunicarea dintre ei – Cristian Mungiu a precizat detaliul peste tot la Cannes, în interviuri şi Conferinţa de presă. Examenul de maturitate nu şi-l dă doar Eliza, ci şi medicul Romeo Aldea. Ca actor, Adrian Titieni l-a luat cu 10, ne-a oferit maximul interpretării rolului de tată, atât de familiar lui (vezi Domestic, Poziţia copilului, Ilegitim). Ca personaj, a rămas restant, existenţa lui e ciclică şi previzibilă, atât timp cât alături de Matei, copilul amantei, trebuie s-o ia de la început, pentru că este în clasa 0 pregătitoare.

Notă film:

Foto: Cinemagia – cinemagia.ro

0 comentarii pentru “„Bacalaureat“. Un bărbat şi mai multe femei bolnave

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *