Lumea lui Geo

Fereste-te de oamenii care nu stiu sa rada
— Geo Saizescu

Nu as exagera daca l-as asemana cu Jacques Tati – vedeti umbrela si pipa din imaginea de deschidere? – si nici daca as spune ca in documentarul „Lumea lui Geo Saizescu“ aflati tot ce trebuie sa stiti despre un nume devenit brand in comedia romaneasca. Un suras in plina vara, primavara, toamna sau iarna va fi, si pentru voi, vizionarea acestui film.

Pe Geo Saizescu l-am asociat, dintotdeauna, in primul rand, cu „Secretul lui Bachus“ (1984) si-apoi cu „Asta seara dansam in familie“ (1972). Apropo, la vremea respectiva, filmele au fost un succes de box office la Cinema Patria.

Primul a fost realizat dupa un scenariu scris de Titus Popovici – cu care regizorul a discutat in detaliu despre crearea personajelor, le-au desenat impreuna si le-au imaginat in discutii lungi, tarzii, inainte de a le asterne pe hartie -, iar al doilea, dupa un text de Ion Baiesu.

Ca o curiozitate, deloc imprevizibila!, Nea Bachus a devenit, in randul actorilor, al doilea nume pentru Stefan Mihailescu-Braila. „Ei, ce sa… Chestii, socoteli, adica“ – va amintiti? 🙂

„Asta-seara dansam in familie“ – 8,3 pe Imdb. Mai mult decat „Playtime“ sau „Mon Oncle“

Temistocle: Ma, tu carti citesti?
Mimi: Nuuu… Cititul ma adoarme…
Temistocle: Si pe mine. Nu stiu de ce, dar ma adoarme al dracului. As putea sa citesc cand merg cu trenul, dar imi place mai mult sa ma uit pe fereastra. Iti place si tie?
Mimi: Imi place, daca e peisagii. Daca nu e peisagii, prefer mai bine sa cad pe ganduri.
Temistocle: Da’, in general, e peisagii, sa stii! Ca eu am vazut…

Al doilea film important din portofoliul lui Geo Saizescu, din sirul comediilor, „Asta-seara dansam in familie“ il are in rol principal pe Dem Radulescu, zis Bibanu, despre care, Dinu Sararu spune, in documentar, ca ii datoreaza mult lui Saizescu. Ce mi-a atras mie atentia in „Asta-seara dansam in familie“? 1. Bizarul, jucat de Geo Saizescu, pentru ca Gheorghe Dinica, vizat pentru acest rol, l-a refuzat din principii strict financiare (a vrut mai multi bani!) – seamana foarte mult cu Hulot, din filmele lui Tati. Palarie, baston, pipa. Chiar si mers! 2. Replicile. Scena din gara Poiana Tapului, un loc mai mult decat potrivit pentru a-l plasa pe Temistocle, ramane memorabila. Curata, autentica, vie.

Doi vecini – scurt metrajul prin care Geo Saizescu intra pe portile mari ale cinematografiei. Ca sa mergeti cu temele pregatite la cinema, puteti vedea aici „Doi vecini“ (1958). Eu nu il vazusem inainte de a viziona documentarul. Este debutul lui ca regizor si scenarist, iar cele doua nume mari care ii netezesc practic calea in lumea cinematografiei sunt Birlic si Tudor Arghezi. De-aici si sintagma „intrarea pe portile mari ale cinematografiei“, care-i apartine lui Dinu Sararu.

Ma gadila degetele sa dau mai multe detalii din documentar. Dar nu am s-o fac. Nu de alta, insa mi-e teama sa nu va plictiseasca cititul si pe voi. Intalnirea cu Geo Saizescu, pe marele ecran, insa, nu o sa va plictiseasca. Mai spun doar ca documentarul a fost produs de Catalin Saizescu (fiul lui Geo Saizescu), prin autofinantare, si regizat de Dan Doroftei, care a lucrat cu o echipa de fosti studenti. Veti vedea ultimul interviu al regizorului, fragmente din cele mai importante pelicule ale sale – cele stiute si mai putin stiute -, marturii importante ale actorilor care au jucat in aceste productii, prieteni, critici de film, oameni din televiziune. Si, in final, o sectiune speciala, in care Catalin Saizescu vorbeste despre munca sa de remasterizare a peliculelor semnate de tatal sau.