Hobbitul: Batalia celor 5 ostiri

Aceeasi intensitate de inceput ca in partea a doua, dusa, de data aceasta, spre o batalie interioara. In timp ce Bard, Scut de Stejar (Luke Evans), lupta pana la ultima sageata cu Smaug, Thorin (Richard Armitage) este chinuit de „boala Dragonului“. Dar cat de rationale raman personajele in fata unei victorii? Cu atat mai mult, cu cat victoria se masoara in obiecte care-ti iau ochii si mintile: nestemate, aur si o Piatra Straveche.

SINOPSIS. Muntele este cucerit, bogatiile din interiorul lui, recastigate. Lupta, insa, de-abia acum incepe. Elfii si oamenii din Orasul Lacurilor isi cer si ei drepturile. Dar au de a face cu un om nou, Thorin nu mai este acelasi. Aurul peste care este acum stapan il stapaneste. Smaug i-a prezis lui Bilbo Baggins, Thorin se va transforma! “Comoara aceasta va fi pieirea ta”, ii spun si vocile din cap. Despre firul epic si miscarea de mase din film, cine cu cine se lupta, gasiti mai multe aici, eu am sa insist pe alte detalii care mi-au atras atentia.

Slabiciuni. Slabiciuni, nu in sensul neputintei fizice ori a unei insuficiente forte actoricesti, ci in sensul unei fragilitati interioare. Vom vedea, in sfarsit, o reactie din partea glacialului Thranduil (Lee Peace), o reactie care-l va umaniza si care-l va dezbraca de haina lui de elf imbatabil. Thranduil este si singurul din film care pare sa tina la aceasta poveste mai mult ca oricare alt personaj. Mai exact, la continuarea si continuitatea ei. Ca si cand, pentru el, lucrurile nu sunt in totalitate rezolvate. Ca si cand lupta nu se termina dupa victorie. Il va trimite, astfel, pe Legolas intr-un tinut despre care ii da doar cateva indicii  – un nume fictiv si o descriere generala. “Tu trebuie sa afli numele real”, ii spune fiului sau. Thranduil este pionul care da acestui film sensuri despre care am scris deja in partea I.

Insula lui Thorin. La fel si Thorin. Cu deosebirea ca slabiciunea lui are o cauza materiala. Captiv intr-un scenariu fantasmagoric, Thorin are de infruntat ostirile de ganduri care nu-i dau pace. Are o evolutie neasteptata. Esti curios sa vezi cum va iesi din acest cosmar, daca va iesi. Un cosmar care creste pe masura ce singuratatea lui este mai mare. In mijlocul comorii proaspat dobandite, din inima unui munte adanc ca o prapastie, Thorin nu mai e Thorin. Delireaza, viseaza, aiureaza. Se misca, si la propriu, pe terenuri alunecoase – aurul transformat intr-o masa de gheata si gheata propriu-zisa pe care apare, la un moment dat, sunt absolut fascinante din punct de vedere vizual.

Suprize vom avea si din partea lui Gandalf, Mithrandir in limbajul elfilor, si din partea lui Kili, gnomul de care este indragostita Tauriel, mai putin din partea lui Bilbo Baggins. “Intoarce-te la cartile tale si la jiltul tau!”, i se spune lui Bilbo. Se intoarce, cuminte, din calatoria neasteptata, numai ca, odata intors, descopera ca nimic nu mai e ce-a fost.