Istoriile de inima neagra nu-s chiar atat de negre!

Omnibusul Scurt/4: Istorii de inima neagra este compus din patru scurtmetraje romanesti. Pe toate le “uneste” tema mortii, dar nu atat de mult, incat sa-ti vina sa plangi. Omnibusul este o pacaleala desteapta, prin care patru regizori stiu sa jongleze cu o tema grava, pentru a face loc uneia si mai grave: viata. Asa cum e.

„Dincolo de tonul intunecat si de nuantele sumbre ale fiecarui film in parte, exista un condiment ludic si de inocenta care transforma o experienta potential alienanta intr-una plina de emotie, umor negru si vitalitate”, spune Mihai Chirilov, cel care a avut si ideea adunarii scurtmetrajelor sub un generic comun. Iar Boyd van Hoeij, critic de film pentru The Hollywood Reporter, scrie, despre aceleasi scurtmetraje, ca sunt “o viziune precisa in ceea ce priveste viitorul cinematografului romanesc”. Avem, prin urmare, argumente sa le vedem. Acum, sa le luam pe rand.

O lume noua

O lume noua

Povestea, pe scurt. Scurtmetrajul este inspirat dintr-un fapt real, emigrarile romanilor in Pennsylvania, 1908. Petru o intampina pe Ana, sotia varului sau, in casa lor din Lumea Noua. Trebuie sa ii dea o veste…

Recenzie. Din toate patru, “O lume noua” este cel mai putin amuzant. E ca un aperitiv lejer, la un pranz copios. Poate din acest motiv este si primul din serie. Si pentru ca e aperitiv, iti deschide pofta. Ce am remarcat, aici, este simplitatea: de la nume (Ana, Petru, Pavel), la decor si nuante (griuri pastelate), plus replicile scurte, dar cu bataie lunga. Exista riscul sa o judecati pe Ana, sa va intrebati cum poate fi atat de naiva in anumite situatii, sa o certati. Dar, in final, veti descoperi in ea un personaj puternic. Si amuzant!

Din culise.  „O lume noua” este regizat de Luiza Parvu si a fost filmat cu un an in urma, la ferma Wyckoff, cea mai veche cladire din New York. Pleaca de la intamplari reale, marturiile primilor emigranti romani in Statele Unite, printre ei, si membri ai familiei scenaristului Toma Peiu. A fost finantat, partial, prin crowdfunding. Mulți romani din tara si din diaspora au sustinut direct realizarea lui, alaturi de oameni din distributie si echipa de filmare, care au lucrat gratis, de producatori, co-producatorii si producatorii asociati, care au contribuit decisiv la filmare si post-productie. Costumele purtate de actori au fost concepute si inchiriate la Bucuresti, de catre scenografele Lulu Petrescu si Adriana Racasan, impachetate in geamantanul de lemn al personajului Ana Ciotlos si aduse peste Ocean ca bagaj de cala de actrita Olimpia Melinte (Ana).

Fisa tehnica
Distributie: Florin Penisoara, Olimpia Melinte, Ioan Ardelean, Ioan Boeriu
Regie: Luiza Parvu
Scenariu: Toma Peiu
Imagine: Shan Jin
Montaj: Luiza Parvu, Tudor D. Popescu
Sound design: Laura Lazarescu-Thois
Producatori: Toma Peiu, Luiza Pârvu, Adriana Racasan
Co-producatori: András Muhi, Gábor Ferenczy, Mihai Penisoara
Producatori asociati: Dan Chisu, Mihai Orasanu, Caius Rapanu
Durata: 23 min.

Trece si prin perete

Trece si prin peretePovestea, pe scurt. “Trece si prin perete” o are in centrul atentiei pe micuta Sofia, care nu poate sa adoarma, pentru ca se aud plansete de la vecini: in apartamentul alaturat are loc priveghiul unui tanar care s-a sinucis. Frica ii este alimentata de discutiile pe care bunicul ei le are cu doi prieteni, pe acelasi subiect.

Televizoare LED şi sisteme Home Cinema pentru pasionații de film în căutare de fidelitate.

Recenzie. Felul I din Scurt/4. Ingredient principal, Gabriel Spahiu, in rolul unui orb. Sustinut, evident, de copilul Sofia. Apropo! Intrebat, la vizionarea de presa, care e personajul pe care si l-ar fi dorit sa-l joace, in oricare din celelalte 3 scurtmetraje, Gabriel Spahiu a raspuns ca, deoarece fiecare actor viseaza sa interpreteze rolul principal, ar fi vrut sa fie Sofia :). In film, ca si in realitate, este la fel de comic si de “revigorant”, va veti convinge. Desi nu vede, vorbeste. Mult, bine, dar mai ales nostim. Aproape nonstop, din clipa in care apare in peisaj si pana la ultimul cadru. Este, intr-un fel, povestitorul care te face sa razi la un priveghi, pentru ca intotdeauna, la un asemenea eveniment, in afara de cei care plang, exista si o persoana mai detasata, pusa pe glume. Ada Solomon a numit productia “un thriller neconventional” si din acest thriller neconvential, mesajul care ramane este urmatorul: in ochii si in mintea unui copil, intamplarile auzite in jur se deformeaza si cresc, se transforma, in cazul de fata, in frici pe care oamenii mari, ori nu le pot intelege, ori cred ca trec odata cu noaptea.

Din culise. Singura productie romaneasca selectionata la Festivalul International de Film de la Cannes 2014, unde a fost recompensata cu Mentiunea Speciala a Juriului sectiunii Quinzaine des Réalisateurs, este tot un plan secventa. Filmarile s-au desfasurat pe parcursul unei singure zile, iar intr-o saptamana filmul a fost terminat. Radu Jude se afla la cea de-a cincea colaborare cu Gabriel Spahiu si la cea de-a sasea cu Serban Pavlu, a carui voce se aude din off la mijlocul filmului.

Fisa tehnica
Distributie:
Sofia Nicolaescu, Marcel Horobet, Ion Arcudeanu, Gabriel Spahiu
Regie si scenariu: Radu Jude
Imagine: Marius Panduru
Montaj: Catalin Cristutiu
Sound design: Dana Bunescu
Producator: Radu Jude, Ada Solomon
Co-producator: Mitra Film și Motion Picture Management
Durata: 17 minute

Kowalski

Kowalski

Povestea, pe scurt. Vineri seara. Trei barbati se intalnesc intr-un pub. Primul barbat are prea multe intrebari. Al doilea barbat are un plan perfect. Al treilea barbat nu are nici o sansa.

Recenzie. Kowalski, Kopalski, Natalia si un rus. Un rus care vorbeste in limba rusa, fara ca replicile sa-i fie subtitrate – asa a fost conventia echipei de productie. Nici nu ar fi fost nevoie de subtitrare, lucrurile se subinteleg prea bine. Ca si “O lume noua”, Kowalski este foarte interactiv. Un fel de Pac-Man. In sensul ca implica foarte tare spectatorul. Daca, de exemplu, in “O lume noua” iti vine s-o certi pe Ana, in “Kowalski” iti vine sa-l strangi de gat pe Kopalski. Insa, in ambele situatii, reactiile sunt razbunate. Deci, avem de-a face cu un joc cinstit. Sau cu un fel doi consistent. In alta ordine de idei, scurtmetrajul regizat de Andrei Cretulescu, ilustreaza, prin imagini, vorbe si reactii, un lucru deja stiut: in lumea oamenilor, ca si in regnul animal, exista o ierarhie a fortelor.

Din culise. Regizorul Andrei Cretulescu nu este la prima colaborare cu actorii Serban Pavlu, Andi Vasluianu si Dorian Boguta. Dupa filmarile friguroase pentru „Bad Penny”, realizat cu aceeasi echipa, cei trei actori i-au spus lui Andrei ca se-ncumeta cu drag la o noua aventura, cu conditia sa se intample „la caldura”. Drept urmare,”Kowalski” a fost filmat la Old Nick Pub din Bucuresti. Filmarile pentru acest plan secventa in cadru fix de 17 minute au durat doua zile – in care s-au tras 26 de duble. Castigatoare a fost dubla 19. Cat despre vinul din film, acesta e cat se poate de veritabil si a fost baut in cinstea Rodicai Lazar care si-a aniversat ziua in timpul filmarilor – ocazie cu care „faptasii” au hotarat ca „trilogia” inceputa cu “Bad Penny” si continuata de “Kowalski”, se va incheia peste un an, la mare, cu “Ramona”.

Fisa tehnica
Distributie: Dorian Boguta, Andi Vasluianu, Serban Pavlu, Rodica Lazar
Regie si scenari: Andrei Cretulescu
Imagine: Andrei Butica
Montaj: Catalin Cristutiu
Sound design: Marius Leftarache
Producator: Andrei Cretulescu, Claudiu Mitcu
Co-producator: Dan Chisu, Eugen Kelemen
Durata: 18 minute

Sa mori de dragoste ranita

Sa mori de dragoste ranita

Povestea, pe scurt. Bucuresti, 2014. Andrei si Maria asculta melodia Angelei Similea, „Sa mori de dragoste ranita”, pentru ultima data… O poveste suprarealista despre dragoste si moarte, care se bucura de prezenta extraordinara si intr-o ipostaza cu totul neasteptata a marii vedete a muzicii romanesti.

Recenzie. Iata si desertul! Dulce-acrisor, sofisticat, diferit fata de aperitiv, felul I si felul II. “Noi, in fiecare sambata, incercam sa facem ceva special”, spune unul dintre personaje, cel deghizat in politist in imaginea de mai sus. Suna bine, seducator, dar realitatea va demonta aceste vorbe “dragute”. Pentru ca avem de-a face, din nou, cu situatii de viata, in care participanti sunt oameni, condusi, toti, de stari si temperamente. Bine suna si povestea dintre personajele principale – doi indragostiti, o singura pasiune. Andrei si Maria se iubesc atat de mult, incat nu isi pot imagina existenta separati. Nu sunt singurii din film, dar singurii pe care-i leaga muzica Angelei Similea, un detaliu indraznet, cu efecte suprarealiste. Ce tanar are, in ziua de azi, un poster cu Angela Similea pe perete? Dintre toate scurtmetrajele, “Sa mori de dragoste ranita” demonstreaza cel mai bine ce a spus Boyd van Hoeij. Este ”o viziune precisa in ceea ce priveste viitorul cinematografului romanesc” care, ce bine!, e deja prezent!

Din culise. Desi in film sunt 4 interioare, in realitate, s-a filmat in doar doua apartamente, spatiul fiind utilizat la maximum, in asa fel incat sa creeze impresia ca au fost 4 locuri diferite. Iulia Rugina povesteste: „Mi-amintesc de secventa de început – cu Paul in cada plina cu apa – cand am inundat-o pe vecina de dedesubt. Eram vreo 4 persoane care dadeam la mop si stergeam baltoacele din casa Craitei Nanu – prietena noastra, care nu ne-a taiat de pe lista de prieteni dupa filmare.”

Mama Iuliei Rugină, de profesie chimist, a dat si ea o mana de ajutor la filmari – nu doar ca a facut figuratie speciala, fiind unul dintre fanii Angelei Similea, dar s-a si ocupat de efecte speciale: „Tot ce se intampla in materie de sange, fum, licori care bolborosesc și tot ce mai apare spectaculos in camera celor doua fete bizare care «fac vraji» sunt creatia doamnei Rugina, unul dintre oamenii foarte apropiati noua care ne ajuta necondiționat, orice «rol» ar primi in proiectele noastre”, spune Ana Agopian, una dintre cele trei scenariste ale filmului.

Fisa tehnica
Distributie:
Angela Similea, Adina Ștețcu, Paul Radu, Dragos Sora, Eugen Matei Lumezianu, Ana Maria Bostan, Andreea Scradeanu, Georgiana Stanciu, Ruxandra Serban, Octavian Barbu