10 lucruri nestiute despre un artist mai putin stiut: Robert De Niro, Sr.

Nu am stiut ca tatal lui Robert de Niro a fost pictor pana in ziua in care am vazut, la Anonimul, documentarul „Remembering the Artist: Robert De Niro, Sr.“. In cateva cuvinte, este un documentar despre un pictor neinteles, un om care, alaturi de alti 4, a pus bazele unei Scoli de arta, care a pictat de la 5 ani pana la 70 si care nu a reusit sa obtina recunoasterea pe care si-a dorit-o atat de mult.

Am fost tentata sa cred ca i-au lipsit sclipirea si refuzul de a accepta ca nu a fost tocmai un artist genial. Dar sunt convinsa ca e mai mult de-atat: deseori, recunoasterea poate fi circumstantiala. Exista Van Gogh daca nu-l ajuta fratele lui, Theo? Dar Brancusi daca nu era implicat in acel scandal provocat de vamesii americani care au spus ca lucrarile lui nu sunt opera de arta, ci obiecte industriale? Ar fi existat toti, normal, si in afara acestor circumstante. Insa doar pentru familie si cercul de prieteni.

• Robert De Niro, Sr. este unul dintre cei cinci artisti care au pus bazele Scolii de Arta din New York (anii ‘40-’50).
  • Si-a aratat interesul pentru arta de la varsta de cinci ani. A avut, insa, de suferit din cauza viziunii familist-traditionaliste a tatalui sau si a imposibilitatii de a avea cu cine comunica despre pasiunea lui.
  • In perioada adolescentei, a fost elevul lui Hans Hofmann, pictor expresionist abstract. Hofmann considera ca arta abstracta este un mod de a ajunge la realitatea care conteaza.
  • A fost casatorit, pentru o scurta perioada, cu Virginia Admiral, si ea pictorita. Au divortat la trei ani de la mariaj si au ramas prieteni buni toata viata. Dupa ce l-a nascut pe Bob (Robert De Niro), Virginia Admiral nu a mai pictat niciodata.
  • Robert De Niro, Sr. era cunoscut drept un tip sensibil, singuratic si orgolios. Avea tendinte depresive si era foarte fragil daca cineva spunea ceva de rau despre el. Toate aceste slabiciuni psihice s-au declansat din momentul in care a recunoscut ca avea o problema in relatiile cu femeile. „Probabil ca e vorba de homosexualitatea lui“, a spus Robert de Niro in documentar.
  • Pasionat de filme, Robert de Niro, Sr. a facut un fetis pentru Greta Garbo. Personajul pe care l-a iubit cel mai mult si pe care l-a si pictat a fost Anna Christie, din filmul cu acelasi nume. Odata, s-a intalnit cu actrita intr-un lift, dar a fost atat de coplesit de emotii, incat nu a putut vorbi cu ea. Prima replica din „Anna Christie“ (1930), „Gimme a whisky, ginger ale on the side, and don’t be stingy, baby!“ era una dintre preferatele lui.
  • Cand fiul sau implinea 17 ani, a luat drumul Parisului. Nu s-a putut adapta mediului de-aici si a refuzat sa se alinieze la noile tendinte ale artei.
  • Chiar daca repeta mereu ca nu are parte de suficienta recunoastere, a continuat sa picteze pana la 70 de ani, desi suferea de cancer de prostata.
  • A murit la 71 de ani, in ziua in care s-a nascut, pe 3 mai.