In cautarea povestii sau cum sa te vindeci cu o poveste

Nu mai spune «bani». E un cuvant dezgustator.
(P.L. Travers)

O nominalizare la Globul de Aur pentru cel mai bun rol principal feminin, 5 nominalizari la premiile BAFTA si unul dintre cele mai fermecatoare filme ale inceputului de an. Productia Walt Disney Pictures, Saving Mr.Banks/In cautarea povestii, ii ravaseste pe toti copiii mari, in special pe cei in viata carora nu a existat neaparat o Mary Poppins.

Dar in viata carora a existat un tata (sau o mama!) care le-a rupt desenul pentru ca liniile nu erau corecte, compunerea pentru ca era cu greseli, zmeul pentru ca reprezenta o fuga clandestina de la lectii. Se recunoaste cineva? In film, da. Pe de o parte Walt Disney (Tom Hanks), pe de alta P.L. Travers (Emma Thompson), autoarea seriei de romane „Mary Poppins“.

Televizoare LED şi sisteme Home Cinema pentru pasionații de film în căutare de fidelitate.

Un tata ramas pe retina timpului cu anumite tare, dar iertat si iubit in final. Disney se va folosi de propria-i poveste ca de o ultima carte, in lupta pentru dobandirea drepturilor de ecranizare a cartilor lui Travers; 20 de ani a tot curtat-o pe doamna Travers pentru a o convinge sa-i cedeze drepturile de autor. Nervii ii sunt intinsi la maxim, iar ultima sansa de a o indupleca pe „doamna de fier“ este sa-i „vanda“ o istorisire din vremea copilariei. Walt, ca proprietar al imperiului Disney, cunoaste bine miza, merge pana-n panzele Angliei, acasa la doamna Travers, dupa o infruntare si confruntare la care cei mai multi ar fi renuntat de mult.

Problema e ca si doamna Travers cunoaste bine miza. Imperiul Disney este, din punctul ei de vedere, o tiparnita de bani. Prin filtrul lui, personajele din carti devin comerciale, sclipicioase, vandabile. Or ea nu-si doreste acest lucru. Si vrea sa fie bine inteleasa odata ajunsa in America. Exclude din start ideea unui musical si, implicit, a animatiei. Participa la scrierea scenariului, intervine si corecteaza textul. Inregistreaza pe magnetofon discutiile cu scenaristii. Respinge amabilitatile, dulciurile si torturile. Jucariile din plus si perele – da, are o aversiune fata de pere, veti vedea in film de ce. Il pedepseste pana si pe Mickey Mouse. De ce face ea toate astea? „De ce, Pam?“, o intreaba si Walt Disney.

Slabiciunea „doamnei de fier“ se dezleaga treptat, punand cap la cap fragmentele din primii ani de viata care, in film, alterneaza cu experienta autoarei in studiourile Disney. Evadarile din prezent in trecut au loc diafan, discret, firesc – cand Travers adoarme, cand priveste pierduta pe fereastra avionului, cand se duce pe terasa camerei de hotel. Se creeaza iluzia unei coexistente a momentelor de pe axa timpului, ca si cand nu ar fi decat prezentul. Ca si cand spectatorii trebuie sa inteleaga cine este cu adevarat Mr. Banks si ce presupune, de fapt, salvarea lui. Salvarea unui tata cu metehne, dar si cu darul de a spune povesti si de a-si atrage fiica in mrejele lor ca o planta carnivora. Slabiciunea „doamnei de fier“ se va defini complet la ceaiul pe care il va bea cu Walt Disney, licoare pe care o considera „un balsam pentru suflet“. Balsam pentru suflet atat timp cat este baut in cesti de portelan, la el acasa, in Anglia, si nu in pahare de hartie, ca in America.

2 comentarii pentru “In cautarea povestii sau cum sa te vindeci cu o poveste