Hobbitul: Dezolarea lui Smaug

Sa nu va abateti de la carare!
(Gandalf)

Raportat la partea intai, dramatismul este mai incisiv, mai direct, fara preludii. Filmul se deschide cu o ploaie apasatoare, personajele poarta pelerine grele, schimburile de priviri sunt acide si taioase. Amenintarea, tensiunea si pericolul plutesc in aer. Dar, ca si in partea intai, intrarea lui Gandalf in scena topeste fortele negative. Nu pentru mult timp, cat un respiro catre urmatoarea infruntare.

Echilibrul dintre scenele pasive si scenele active este, poate, cheia cu care un film deschide inima unui privitor. Daca exista prea multe scene pasive una dupa alta, ceva se rupe. La fel si in cazul celor active, tensionate. In „Dezolarea lui Smaug“, anumite secvente au acest defect: au o ritmicitate prea densa, urmeaza una alteia prea din scurt, anumite momente in care nu se intampla nimic sunt prea lungi, iar altele, in care se intampla prea multe, sunt prea repetitive. Iluzia este intretinuta doar prin efectele speciale, spectaculoase si de data asta, prin personajele noi, prin anumite vulnerabilitati asociate cu eroi aparent invincibili si prin multiplicarea fortelor negative.

Apare Legolas (Orlando Bloom), fiul lui Thranduil, regele elfilor, arcas desavarsit, ferm si puternic. O iubeste in secret pe Tauriel (Evangeline Lilly), si ea personaj nou. Tauriel, la randul ei, este subiectul, in povestea mare a filmului, a unei faradelegi: se indragosteste de un gnom, Kili, neasteptat de sensibil, de profund si de atent la poezia din jurul lui Tauriel. Beorn „schimba piele“ (Mikael Persbrandt), jumatate urs feroce, jumate om, sclavul propriei vraji, este tot o noutate. Ii uraste pe gnomi, dar si mai mult pe orci. Iar Bard (Luke Evans), luntrasul, alta figura proaspata, va avea un rol cheie in drumul spre Cetatea Erebor.

Cumpără filme pe Blu-ray și DVD de pe Cărturești, Elefant, Libris, CEL și Bookcity, televiziune și HBO GO de la Vodafone, Orange sau Telekom.

Scopul calatoriei este acelasi: recucerirea Ereborului, nu inainte de a gasi o uriasa piatra alba nestemata. In drumul spre Cetate, marele obstacol este Codrul intunecat, un tinut fantasmagoric, un codru care pare bolnav, al carui aer geme de inchipuiri. Gandalf este mai putin prezent, isi arata chiar o slabiciune – exista o scena in care apare, pret de cateva secunde, rastignit. Bilbo, schimbat, confuz uneori, si el stapanit de o vraja, vraja inelului gasit in galeriile Comitatului, va avea una dintre cele mai grele misiuni. Cat despre Dragonul Smaug, nu pare chiar atat de dezolat pe cat il anunta titlul. Veti vedea in film de ce. Dezolarea trimite, mai degraba, spre tinutul pustiit pe care il stapaneste fioroasa creatura.