Totul despre Eva

Puneti-va centurile, va fi o noapte foarte agitata.
­­­­– Margo

Iubire aprinsa si ura adanca, multe rochii stralucitoare si-o singura tinuta terna, timp si crizele cauzate de trecerea lui, incredere si lipsa de incredere. (Desigur, Marilyn Monroe si dry martini, pe care ii las sa-i descoperiti si sa-i „mestecati“ voi.) „Totul despre Eva“ poate fi un film despre toate acestea, impreuna ori separat. Are versatilitatea si frumusetea unui caleidoscop. Cu cat il rotesti, cu atat se schimba imaginile. Devin mai spectaculoase. Insa, daca le privesti atent, vei vedea ca se repeta.
Caleidoscopul lui Joseph L. Mankiewicz. Phoebe (Barbara Bates) se strecoara in camera de hotel a Evei (Anne Baxter), ii violeaza practic spatiul intim, pentru ca are de facut un raport despre cum este cu adevarat actrita – ce ii place, ce citeste, cu ce se imbraca. In sinea ei, intrusa Phoebe viseaza sa devina Eva, sa aiba acelasi succes, sa fie rasfatata de public, mangaiata de aplauze. Si-si da pe fata visul in momentul in care isi pune pe umeri pelerina de diva, iar pe cap tiara de proaspata vedeta (Eva tocmai a jucat rolul vietii, rol care a lansat-o direct spre Hollywood). Dupa care, se oglindeste, imaginandu-se in lumina reflectoarelor. Camera se opreste nu asupra ei, ci a imaginii din oglinda, multiplicata in zeci de inocente intruse, acoperite provizoriu cu o pelerina de diva. Efectul scenei este sporit si de accesoriile cincizeciste, dar, dincolo de stralucirea in sine, este o scena care se repeta. Cu ceva timp in urma, Eva proceda la fel.

Gradina Evei. Karen (Celeste Holm), prietena cu Margo (Bette Davis) si sotia dramaturgului Lloyd Richards (Hugh Marlowe), o introduce pe Eva in cabina lui Margo, impresionata fiind de insistenta cu care o necunoscuta participa la toate reprezentatiile actritei. Imbracata saracacios, cu un aer de mielusel apasat de soarta becisnica, Eva, desi ignorata la inceput, isi subjuga auditoriul prin povestea-i de viata dramatica. Toti stau numai ochi si urechi ascultandu-i trista istorisire – cum a ajuns ea sa se refugieze in lumea teatrului, lume pe care Margo și Bill Simpson (Gary Merril), regizor si iubitul sau, o discrediteaza si o compatimesc. Primul pas a fost bifat. Eva i-a castigat atentia zeitei adulate. Mila, compasiunea, simpatia. In scurt timp, vor imparti aceeasi casa, se va ocupa de afacerile ei, ii va imbraca hainele, gandurile, gusturile si ideile. Intr-un final, va si juca in locul ei, datorita aceleiasi Karen, personaj despre care Bette Davis a declarat ca este „the only bitch in the cast“. Faptul ca este singura din film care nu fumeaza nu o face pe Karen mai putin vicioasa. La fel ca toti ceilalti, cade in plasa rabdator impletita de ingenua Eva. Si asa ramane pana la sfarsit, chiar daca mai are puseuri de schimbari de ton.

Iadul lui Margo. Tipa, urla, vocifereaza si trece prin stari antagonice – cand revoltata, cand tandra si resemnata. Cand adora „Liebestraum“, cand o considera sentimentalism ieftin. Cand il acuza pe Bill de infidelitate, cand ii cade topita in brate. Scena ei este viata. De-aici se alimenteaza cu ura si cu iubire. De-aici se „aprovizioneaza“ cu replici si izbucniri temperamentale care-i pun pe jar putinii prieteni – Margo este admirata si detestata in egala masura, cu egala intensitate. Reactiile, comportamentul si efuziunile temperamentele ii sunt justificate. Pe scena vietii a aparut Eva, mult mai tanara, la fel de ambitioasa, la fel de talentata. In fata ei, Margo simte ca pierde. Insa, ceea ce face diferenta intre criza unei femei obisnuite de 40 de ani si criza lui Margo la 40 de ani este puterea discernamantului. Nu e o intamplare participarea sa la spectacolul care o transforma pe fosta „ucenica“ in vedeta cu acte, e o participare benevola, nefiind genul de om care sa faca lucruri din complezenta. Margo se afla, cumva, fata in fata cu Margo la 20 de ani, mai dulce si, evident, mai proaspata. Poate aceeasi Phoebe, personajul cu cea mai scurta aparitie in filmul lui Mankiewicz, dar multiplicat in zeci de inocente intruse.