Gravity 3D

Matt: „De ce-ti place sa fii aici?“
Ryan: „Pentru ca e liniste. Nu ma pot satura de ea.“

„Cea mai mare teama a unui astronaut este sa pluteasca in spatiu“. Marturia ii apartine lui Chris Hadfield, la care m-am gandit inca din primele secvente din film. Am trait cu senzatia ca el este dirijorul ascuns al replicilor, al trimiterilor spre peisajele terestre, al alegerii lor. Toate acestea, deoarece Chris Hadfield este primul astronaut care a umanizat spatiul, l-a inzestrat cu emotii, l-a descris din perspectiva unui om, si nu a unui cosmonaut. Acelasi lucru l-am experimentat si in Gravity.

Gravity / Gravity 3D: Misiune în spațiu (DVD)
Revenind la teama. Ca in orice colt din Univers, si la 600 km deasupra Pamantului, teama de moarte este implacabila. Cu atat mai mult cu cat, in timpul unei misiuni in afara navei spatiale, Ryan Stone (Sandra Bullock) si Matt Kowalsky (George Clooney) sunt surprinsi de invazia unor reziduuri dintr-un satelit rusesc. Sansele de supravietuire sunt aproape zero. Iar ceea ce Ryan considera fascinant si de neegalat, linistea din spatiu, se transforma, cu viteza luminii, in ura de spatiu. De-aici, panica, frica. Pe langa rolul de a gasi o solutie de salvare, Matt isi mai asuma unul: acela de a-i ridica moralul colegei aflate in deriva. In joc nu e doar scaderea dramatica a oxigenului, ci si confruntarea unor tristeti personale. Numai ca, odata stabilizata, Ryan isi pierde din nou echilibrul – Matt tocmai s-a desprins de ea, constientizeaza imposibilitatea propriei salvari si se disipeaza in eter. Iar teama, panica, frica devin din ce in ce mai mari. Din fericire, nu pentru mult timp, dar suficient de intens. Suficient cat sa declanseze aventura in lumea intergalagtica a unei femei, medic specialist in bioinginerie de profesie, mama neimplinita in viata de zi cu zi.

Metafora universului intrauterin. „Am vrut sa evidentiez, mai mult decat orice, posibilitatea de a renaste dupa o tragedie“, spune despre Gravity, regizorul filmului, Alfonso Cuarón. Modul in care a dat viata acestei idei este nu numai impresionant, datorita tehnologiei de realizare a productiei, dar si foarte metaforic. Camera de depresurizare a statiei SSI este prima incapere in care, absolut fermecator, este redata eliberarea lui Ryan de spaima nereusitei. Dupa ce iese din costumul de cosmonaut, ca un reflex, ca o consecinta fireasca, ia pozitia unui fetus. Nici un sunet nu acompaniaza scena, imaginea este coplesita de starea totala si completa de imponderabilitate, de liniste si plutire. Ryan se afla in siguranta, chiar daca pentru putin timp. A doua incapere, antitetica celei dintai si o continuare a ei (ca o urmatoare etapa a vietii intrauterine), este apa. Pentru a putea pluti, iesi la suprafata, ea stie ca trebuie sa se elibereze, mai intai, de costumul de astronaut. Cu cerul deasupra, in timp ce inoata spre mal, Ryan se simte din nou in siguranta.

Voci, respiratii si lacrimi. In spatiu, in Soyuz sau in apa, indiferent de contextul in care se aude respiratia lui Ryan, impactul este la fel de emotionant, de antrenant pentru privitor. Cresteri si descresteri bruste sau lente, opriri subite si reluari neasteptate, agonie si aduceri pe linia de plutire dictate de situatiile stresante, lipsa de oxigen sau putinele momente de relaxare. Filmul s-ar fi putut face doar din respiratia lui Bullock si vocea lui Clooney, fara sa li se fi aratat deloc fetele. Matt vorbeste, indiferent de situatie – calma sau dramatica -, la fel de echilibrat, senin, relaxat, iar vocea lui se aude ca atare. Din spectacol fac parte si lacrimile, mai precis, forma pe care o iau in imponderabilitate. 457 de oameni au lucrat la efectele vizuale, 20 la efectele speciale, iar 29 la sunet. Si un alt detaliu: Alfonso Cuarón a asteptat 4 ani pentru a avea la dispozitie tehnologia care sa redea perfect ambitia filmului, ca atmosfera, ca vis cinematografic, ca impact vizual.